'Ik ben bereid om alle consequenties te aanvaarden', zegt Filip Watteeuw (Groen). 'De kiezer heeft het signaal gegeven dat hij politici wil die daadkracht tonen en oog hebben voor de langere termijn. Wel, dat is precies wat ik met het Circulatieplan probeer te doen.' Amper vijf jaar geleden ruilde Watteeuw het Vlaams Parlement in voor het Gentse stadhuis, waar hij als schepen van Mobiliteit en Openbare Werken aan de slag ging. Vandaag is hij de boeman van de autominnende Vlaming. Zeker nu Gent op 3 april het gecontesteerde Circulatieplan invoert, waarbij verschillende toegangswegen naar de binnenstad worden doorgeknipt. In het centrum zijn er al 1500 nieuwe verkeersborden klaargezet, de grote aanpassingswerken zijn zo goed als afgerond en sommige straten zijn rood geverfd om confuse automobilisten tot de orde te roepen. Watteeuw, die willens nillens is uitgegroeid tot het gezicht van het Circulatieplan, wordt al maandenlang door de mangel gehaald op sociale media en in opiniestukken allerhande. Aangevuurd door de N-VA, die in Gent in de oppositie zit, verzamelden vrijwilligers het voorbije jaar ook de nodige handtekeningen om een referendum over het plan af te dwingen.
...