'Ik ben de vorm en ik ben de holte, de stuwkracht en de contour', lezen we in A Pictorial Autobiography van Barbara Hepworth. De Britse ontpopte zich tijdens het interbellum tot een van dé vormvernieuwers van de beeldhouwkunst. Haar sensuele, organisch-abstracte sculpturen in gips, steen, hardhout of brons waren niet louter stileringen van de natuur, maar van haar beleving ervan. Het Musée Rodin in Parijs eert deze dame met een terugblik op haar getekende en gebeeldhouwde oeuvre, aangevuld met foto's uit het familiearchief. Haar pure vormpoëzie getuigde van een vreedzame visie waarmee ze streefde naar een ideale wereld, ver weg van de wreedheden van de oorlog. Universele schoonheid als tegengif om, volgens Hepworth 'overgave aan wanhoop te vermijden'. Dat klinkt als een kerstboodschap.

© The Hepworth Wakefield Barbara Hepworth Bowness foto Norman Taylor

Barbara Hepworth, tot 22/03 in Musée Rodin, Parijs.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.