Peter Vindevogel (evenementenregisseur stad Antwerpen): Ons vuurwerk is het grootste in zijn genre, samen met dat van Brussel. Het wordt afgestoken op een ponton in het midden van de Schelde. Symbolisch voor de stad, en ideaal voor de veiligheid. De tijd is al lang voorbij dat vuurwerkmakers hun pijlen manueel afschoten. Het ponton is onbemand, de hele show wordt aan de wal met een druk op de knop gestart. Alles verloopt volautomatisch en synchroon met de klankband die we ieder jaar samenstellen, een mix van hits van het voorbije jaar.
...

Peter Vindevogel (evenementenregisseur stad Antwerpen): Ons vuurwerk is het grootste in zijn genre, samen met dat van Brussel. Het wordt afgestoken op een ponton in het midden van de Schelde. Symbolisch voor de stad, en ideaal voor de veiligheid. De tijd is al lang voorbij dat vuurwerkmakers hun pijlen manueel afschoten. Het ponton is onbemand, de hele show wordt aan de wal met een druk op de knop gestart. Alles verloopt volautomatisch en synchroon met de klankband die we ieder jaar samenstellen, een mix van hits van het voorbije jaar. Vindevogel: Meestal schommelt dat tussen 900 en 1000 knallen. Voor de kenners: vorig jaar hebben we 468 shells, 140 cakes, 98 kaarsen, 178 mijnen en 42 kometen afgeschoten. Die types variëren in vorm, hoogte en kleur. We zorgen er ieder jaar voor dat we een gezonde mix hebben tussen hoog, middelhoog en laag vuurwerk. Hoog voor diegenen die van ver kijken, laag of horizontaal is een extra beloning voor diegenen die de moeite hebben gedaan om op de eerste rij te staan. Zo is er voor elk wat wils. Vindevogel: Ja. Een nieuwigheid van de voorbije jaren is bijvoorbeeld horizontaal vuurwerk dat nog een poosje op het water doorwerkt en meedrijft met de stroom. Bij de aanbesteding houden we daar rekening mee: we polsen of de vuurwerkmaker mee is met de nieuwste effecten die op internationale vakbeurzen en shows worden getoond. Ik zit zelf in een driekoppige jury. Behalve naar de inhoudelijke kwaliteit kijken we naar de veiligheid en naar de prijs. Het kransje van aanbieders is klein, maar toch ruim genoeg om te variëren. De voorbije drie jaar zijn we met drie verschillende vuurwerkmakers in zee gegaan. Vindevogel: Ons budget schommelt al jaren tussen 27.000 en 29.000 euro. We krijgen waar voor dat geld, want vuurwerkmakers zetten hun beste beentje voor om deze opdracht binnen te halen. Het nieuwjaarsvuurwerk van Antwerpen en van Brussel, dat zijn in België de belangrijkste referenties in het vakgebied. Vindevogel: Nee, 27.000 euro is een verantwoorde investering voor een schouwspel dat 80.000 bezoekers lokt. Goed voor het imago van de stad, goed ook voor de horeca. Het terugverdieneffect compenseert ruimschoots de budgettaire inspanning. Dat geldt trouwens voor de hele Winter van Antwerpen, een evenement dat een maand duurt en in totaal, vuurwerk inbegrepen, 300.000 euro kost. Vindevogel: Het weer is altijd een risico. Twee jaar geleden is ons vuurwerk letterlijk de mist ingegaan. Het was te laat om te annuleren, de mist was maar een uur voor de start komen opzetten. Zes jaar geleden heeft men het wel afgelast, er werd een hondenweer met rukwinden tot zes beaufort voorspeld. Vindevogel: Niet echt, maar we raden het ten stelligste af. Daarom is men eind jaren negentig ook met het officiële vuurwerk aan de Schelde begonnen, om te voorkomen dat mensen zelf met vuurpijlen aan de slag zouden gaan.