Ongebreidelde economische groei zorgt ook voor ongelijkheid, toenemende sterftecijfers en politieke polarisatie. Dit roept vragen op over de correlatie tussen economische groei en de ontwikkeling en consumptie van goederen. Een status quo accepteren en ondertussen de nood aan duurzame groei negeren, is eigenlijk niet de weg vooruit.

Polestar gelooft dat de auto-industrie een drijvende kracht moet zijn voor duurzame verandering. Bovenaan op de agenda: een focus op ontwikkeling zonder afval, nieuwe innovatieve materialen en circulariteit. Maar zelfs al strijd je in de voorhoede als het op duurzame technologie aankomt, dan mag je niet op je lauweren rusten. Fredrika Klarén, Polestars Head of Sustainability, legt uit: "We zijn elektrisch, dus we hoeven ons geen zorgen meer te maken over over verbrandingsmotoren die toxische uitstoot produceren - maar dat betekent niet dat ons werk voltooid is."

Fredrika Klarén, Head of Sustainability Polestar

Herdenk je productie

In 2018 betoogde de 'Global Commission on the Economy and Climate' dat we aan de vooravond van een nieuw economisch tijdperk staan. De internationale commissie bestaat uit economen, bedrijfsleiders en regeringsfunctionarissen. Zij beweren dat groei zal worden aangedreven door de interactie tussen snelle technologische innovatie, investeringen in duurzame infrastructuur en een verhoogde productiviteit van grondstoffen. Volgens hen kan de groei zowel duurzaam, evenwichtig als inclusief zijn. Zonder duurzame productie in de toekomst zouden de voordelen van economische groei alleen de elite ten goede komen. Bedrijven als Polestar maken werk van een visionaire en duurzame productie die de sleutel tot echte verandering kan zijn. Fredrika Klarén licht toe: "Wij gaan nu alle vormen van uitstoot doorheen de hele productieketen uitbannen. Dit is een historisch en uitdagend tijdperk voor autofabrikanten, een kans om het moment te grijpen, het beter te doen en te durven boetseren aan de droom van klimaatneutrale, circulaire en mooie auto's."

Polestar 2

Veranderende consumentenkracht

De kracht van de consument is de drijvende motor achter de groeidynamiek die we vandaag kennen. Het huidige consumptieniveau terugdringen is niet gemakkelijk, omdat het een grote impact heeft op het publieke- en privéleven. Polestar heeft al uitspraken gedaan over duurzaamheid die de consument transparantie bieden en hem in staat stellen weloverwogen beslissingen te nemen. Labels op de website van het bedrijf en in Polestar Spaces geven uitleg over de CO2-uitstoot en de tracering van gebruikte materialen. Op die manier wil het een precedent creëren voor industrie én consumenten. CEO van Polestar, Thomas Ingenlath, voegt daaraan toe: "Consumenten zijn een enorme drijvende kracht in de verschuiving naar een duurzame economie. Ze hebben het recht op de juiste informatie-tools waarmee ze weloverwogen en ethische beslissingen kunnen nemen. Dat zorgt voor duidelijkheid. Vandaag verlaat de Polestar 2 de fabriekspoorten met een CO2-voetafdruk. In 2030 willen we een auto presenteren die dat niét doet."

Thomas Ingenlath, CEO Polestar

Geloof in technologie

Een belangrijke verandering is weggelegd voor de soms wat onderschatte mogelijkheden van technologie. Een bedrijf als Polestar wijst naar exponentiële technologie als een belangrijke factor voor duurzame verandering in de toekomst. Volgens de Wet van Moore stijgen de snelheid en capaciteit van computers elke 18-24 maanden en zullen die steeds goedkoper worden. Bovendien hebben zulke technologieën rekenkracht in hun kern die exponentieel in plaats van lineair groeit. Denk maar aan AI, blockchain, 3D-printing of het Internet of Things (IoT). Daarenboven dragen nieuwe batterijtechnologie, microprocessoren en zonnecellen bij tot een beter klimaat door hun exponentiële ontwikkeling. Polestar wil de exponentiële denkwijze integreren in zijn klimaatacties. Op die manier hoopt het in de nabije toekomst een auto te maken met CO2-voetafdruk van 0%.

Polestar 2
Ongebreidelde economische groei zorgt ook voor ongelijkheid, toenemende sterftecijfers en politieke polarisatie. Dit roept vragen op over de correlatie tussen economische groei en de ontwikkeling en consumptie van goederen. Een status quo accepteren en ondertussen de nood aan duurzame groei negeren, is eigenlijk niet de weg vooruit. Polestar gelooft dat de auto-industrie een drijvende kracht moet zijn voor duurzame verandering. Bovenaan op de agenda: een focus op ontwikkeling zonder afval, nieuwe innovatieve materialen en circulariteit. Maar zelfs al strijd je in de voorhoede als het op duurzame technologie aankomt, dan mag je niet op je lauweren rusten. Fredrika Klarén, Polestars Head of Sustainability, legt uit: "We zijn elektrisch, dus we hoeven ons geen zorgen meer te maken over over verbrandingsmotoren die toxische uitstoot produceren - maar dat betekent niet dat ons werk voltooid is."In 2018 betoogde de 'Global Commission on the Economy and Climate' dat we aan de vooravond van een nieuw economisch tijdperk staan. De internationale commissie bestaat uit economen, bedrijfsleiders en regeringsfunctionarissen. Zij beweren dat groei zal worden aangedreven door de interactie tussen snelle technologische innovatie, investeringen in duurzame infrastructuur en een verhoogde productiviteit van grondstoffen. Volgens hen kan de groei zowel duurzaam, evenwichtig als inclusief zijn. Zonder duurzame productie in de toekomst zouden de voordelen van economische groei alleen de elite ten goede komen. Bedrijven als Polestar maken werk van een visionaire en duurzame productie die de sleutel tot echte verandering kan zijn. Fredrika Klarén licht toe: "Wij gaan nu alle vormen van uitstoot doorheen de hele productieketen uitbannen. Dit is een historisch en uitdagend tijdperk voor autofabrikanten, een kans om het moment te grijpen, het beter te doen en te durven boetseren aan de droom van klimaatneutrale, circulaire en mooie auto's." De kracht van de consument is de drijvende motor achter de groeidynamiek die we vandaag kennen. Het huidige consumptieniveau terugdringen is niet gemakkelijk, omdat het een grote impact heeft op het publieke- en privéleven. Polestar heeft al uitspraken gedaan over duurzaamheid die de consument transparantie bieden en hem in staat stellen weloverwogen beslissingen te nemen. Labels op de website van het bedrijf en in Polestar Spaces geven uitleg over de CO2-uitstoot en de tracering van gebruikte materialen. Op die manier wil het een precedent creëren voor industrie én consumenten. CEO van Polestar, Thomas Ingenlath, voegt daaraan toe: "Consumenten zijn een enorme drijvende kracht in de verschuiving naar een duurzame economie. Ze hebben het recht op de juiste informatie-tools waarmee ze weloverwogen en ethische beslissingen kunnen nemen. Dat zorgt voor duidelijkheid. Vandaag verlaat de Polestar 2 de fabriekspoorten met een CO2-voetafdruk. In 2030 willen we een auto presenteren die dat niét doet."Een belangrijke verandering is weggelegd voor de soms wat onderschatte mogelijkheden van technologie. Een bedrijf als Polestar wijst naar exponentiële technologie als een belangrijke factor voor duurzame verandering in de toekomst. Volgens de Wet van Moore stijgen de snelheid en capaciteit van computers elke 18-24 maanden en zullen die steeds goedkoper worden. Bovendien hebben zulke technologieën rekenkracht in hun kern die exponentieel in plaats van lineair groeit. Denk maar aan AI, blockchain, 3D-printing of het Internet of Things (IoT). Daarenboven dragen nieuwe batterijtechnologie, microprocessoren en zonnecellen bij tot een beter klimaat door hun exponentiële ontwikkeling. Polestar wil de exponentiële denkwijze integreren in zijn klimaatacties. Op die manier hoopt het in de nabije toekomst een auto te maken met CO2-voetafdruk van 0%.