Een studie van Febiac (de Belgische federatie automobiel- en tweewielerfederatie) bevestigt dat elektrisch rijden de wind in de zeilen heeft. De autosector kreeg het in 2020 nochtans bijzonder zwaar te verduren. In vergelijking met 2019 daalde het aantal inschrijvingen in ons land met 21,5% tot 431.491 voertuigen. Het laagste aantal sinds 1997! In tegenstelling tot deze malaise kende de elektrische automarkt een spectaculaire groei. Het aantal inschrijvingen ging in één jaar van 8.830 naar 14.987! Zowaar bijna een verdubbeling. De hybridewagens volgden dezelfde trend: van 4,5% marktaandeel in 2019 naar meer dan 10% in het afgelopen jaar. In 2020 is één wagen op de zeven in België (deels) elektrisch!

Een 'e-wagen' voor iedereen

Deze evolutie is niet meer te stoppen. Er komen steeds meer elektrische wagens op de markt en de beschikbare modellen beantwoorden aan de noden van een veel breder publiek dan in het recente verleden. En dat spreekt zowel beoefenaars van een vrij beroep, ondernemers en kmo'ers aan, ongeacht het aantal passagiers, hun actieterrein - stad of platteland - en/of hun vracht. Enkele voorbeelden: Is uw budget eerder beperkt? Dan is een Skoda Citigo-e u op het lijf geschreven. Zoekt u een compact voertuig? Ga dan voor een BMW i3. Toch liever iets discreter? Kies voor een Mini Electric. Helemaal in de ban van luxe of sportief rijden? Dan moet u bij de Tesla Model S of Porsche Taycan zijn, twee types die volledig inspelen op die verwachtingen. En wat dacht u van een 100% elektrische bestelwagen? De Peugeot e-Boxer zal u niet teleurstellen.

Adieu platte batterij

Vandaag is het autonomiebezwaar niet langer aan de orde. Met een 100% elektrische wagen 'nieuwe generatie' legt u afstanden af die niet moeten onderdoen voor hybridewagens of collega's op diesel of benzine. Nu de elektrische wagens een gemiddelde autonomie hebben van 300, tot zelfs 500 km naargelang de modellen, mogen we onze schrik voor de platte batterij voorgoed opbergen. Bovendien neemt het aantal laadpunten zienderogen toe. Voor spelers als Luminus - een energieleverancier die zich heel sterk profileert als pleitbezorger van elektrische mobiliteit - is het een koud kunstje om bij u thuis of op kantoor laadpalen te installeren. En vergeten we zeker de publieke laadpunten niet die elke dag talrijker langs onze wegen opduiken.

Budget als heikel punt?

De prijs blijft hoe dan ook stof tot discussie opleveren. Elektrische wagens blijken nog steeds een stuk duurder in aankoop. Maar bekijk uw aanwinst ook eens vanuit andere perspectieven en maak dan de slotsom: aanzienlijke besparingen op de onderhouds- en brandstofkosten, fiscale aftrekbaarheid, gunstige belastingtarieven enz.

Interesse in elektrisch rijden? Meer weten over het kostenplaatje? Lees dan dit artikel.

Ontdek hoe Luminus uw overschakeling op elektrisch rijden aanpakt.

Een studie van Febiac (de Belgische federatie automobiel- en tweewielerfederatie) bevestigt dat elektrisch rijden de wind in de zeilen heeft. De autosector kreeg het in 2020 nochtans bijzonder zwaar te verduren. In vergelijking met 2019 daalde het aantal inschrijvingen in ons land met 21,5% tot 431.491 voertuigen. Het laagste aantal sinds 1997! In tegenstelling tot deze malaise kende de elektrische automarkt een spectaculaire groei. Het aantal inschrijvingen ging in één jaar van 8.830 naar 14.987! Zowaar bijna een verdubbeling. De hybridewagens volgden dezelfde trend: van 4,5% marktaandeel in 2019 naar meer dan 10% in het afgelopen jaar. In 2020 is één wagen op de zeven in België (deels) elektrisch! Deze evolutie is niet meer te stoppen. Er komen steeds meer elektrische wagens op de markt en de beschikbare modellen beantwoorden aan de noden van een veel breder publiek dan in het recente verleden. En dat spreekt zowel beoefenaars van een vrij beroep, ondernemers en kmo'ers aan, ongeacht het aantal passagiers, hun actieterrein - stad of platteland - en/of hun vracht. Enkele voorbeelden: Is uw budget eerder beperkt? Dan is een Skoda Citigo-e u op het lijf geschreven. Zoekt u een compact voertuig? Ga dan voor een BMW i3. Toch liever iets discreter? Kies voor een Mini Electric. Helemaal in de ban van luxe of sportief rijden? Dan moet u bij de Tesla Model S of Porsche Taycan zijn, twee types die volledig inspelen op die verwachtingen. En wat dacht u van een 100% elektrische bestelwagen? De Peugeot e-Boxer zal u niet teleurstellen.Vandaag is het autonomiebezwaar niet langer aan de orde. Met een 100% elektrische wagen 'nieuwe generatie' legt u afstanden af die niet moeten onderdoen voor hybridewagens of collega's op diesel of benzine. Nu de elektrische wagens een gemiddelde autonomie hebben van 300, tot zelfs 500 km naargelang de modellen, mogen we onze schrik voor de platte batterij voorgoed opbergen. Bovendien neemt het aantal laadpunten zienderogen toe. Voor spelers als Luminus - een energieleverancier die zich heel sterk profileert als pleitbezorger van elektrische mobiliteit - is het een koud kunstje om bij u thuis of op kantoor laadpalen te installeren. En vergeten we zeker de publieke laadpunten niet die elke dag talrijker langs onze wegen opduiken.De prijs blijft hoe dan ook stof tot discussie opleveren. Elektrische wagens blijken nog steeds een stuk duurder in aankoop. Maar bekijk uw aanwinst ook eens vanuit andere perspectieven en maak dan de slotsom: aanzienlijke besparingen op de onderhouds- en brandstofkosten, fiscale aftrekbaarheid, gunstige belastingtarieven enz.