"Parijs, Santiago, Marrakesh, Hong Kong, Sydney, wereldwijd staan wij voor een ongekende uitdaging: de bescherming van onze planeet. Wij gebruiken haar rijkdommen, een feit waar iedereen het over eens is. De aarde is geen consumptieartikel. Make our planet great again heeft nog een heel eind te gaan!"

In werkelijkheid is dit de eerste alinea van het manifesto van DS Automobiles, ondertekend door Jean-Eric Vergne, Formule E-rijder.

Hybride

Alvorens in te gaan op Formula E gaan we met DS Automobiles eerst de openbare weg op. Uit het manifesto blijkt duidelijk de intentie om het wagenpark te 'elektrificeren' en 2019 is daarin een belangrijk jaar. Zo is de DS 7 Crossback eind dit jaar verkrijgbaar (nu bestelbaar) met een hybride benzine-aandrijving, onder de noemer DS 7 Crossback E-TENSE 4 x 4. Hiermee opent DS Automobiles meteen de plug-inhybride technologie voor het segment van de compacte premium SUV's (waar het bij de grotere SUV's al wat meer ingeburgerd is). De krachtige batterij zorgt voor een elektrisch rijbereik van zo'n 50 kilometer, terwijl de CO2-uitstoot van 31 gram/kilometer (WLTP) uitzonderlijk laag is.

Volledig elektrisch

Eind dit jaar gaat DS Automobiles nog een stapje verder. Dan rolt de eerste volledig elektrische wagen van de band. Het gaat om de DS 3 Crossback E-TENSE. Met een rijbereik van 320 kilometer in WLTP (430 km in NEDC) en een batterij die zich in 30 minuten voor 80 procent laat opladen, plaatst het model zich meteen in het koppeloton van compacte wagens met volledig elektrische aandrijving.

"Voor ons is dit een logische stap", vertelt Charles Peugeot, CEO van DS Automobiles België Luxemburg. "Bij de lancering van de DS 7 Crossback hebben we ons voorgenomen dat alle nieuwe modellen minstens gedeeltelijk geëlektrificeerd zullen worden. Nu leveren we het bewijs. Wij nemen hiermee trouwens het voortouw binnen de groep PSA, waarvan we deel uitmaken."

Visie voor 2035 uitgetekend

Voor hét paradepaardje in de elektrische strategie van DS Automobiles is het echter nog even wachten. De autobouwer lanceerde recent het prototype de DS X E-TENSE. Die is uiteraard volledig elektrisch, maar toont ook op tal van andere vlakken hoe volgens DS Automobiles de wagen van morgen eruitziet.

"We vroegen aan onze ontwerpers om onze visie voor 2035 uit te tekenen", zegt Charles Peugeot erover. "Ze legden zich daarbij de missie op om technologie en raffinement aan elkaar te koppelen en zo de ultieme dreamcar te ontwerpen. Leder, metaal, hout en zelfs veren zijn in het avant-gardistische interieur gebruikt. Het resultaat is een wagen met een asymmetrische vorm die wordt gekenmerkt door drie zitplaatsen. Ruim 65 jaar na de lancering van de ufo die de DS indertijd was, straalt de DS X E-TENSE diezelfde revolutionaire houding uit. Voor onze ontwerpers is dit model hun fantasie van Franse luxe voor een klant wiens verwachtingen kunnen veranderen, maar die steeds zal willen genieten."

Formule E helpt ambities waar te maken

Het jaartal 2035 is geen toeval in de communicatie rond de DS X E-TENSE. Dat is immers het jaar waarop DS Automobiles zich in zijn toekomstvisie richt.

En zo keren we terug naar de woorden van Jean-Eric Vergne die het had over de uitdagingen voor onze planeet. Het is immers geen toeval dat net hij in naam van de autobouwer het woord neemt.

Formule E is voor DS Automobiles immers een essentieel onderdeel om zijn ambities op vlak van elektrische aandrijving uit te testen en waar te maken. Sinds dit seizoen is het automerk partner van het Techeetah-team en maakt het volwaardig deel uit van de Formule E. Met succes overigens. Jean-Eric Vergne had in de slotrace in New York genoeg aan de zevende plaats om zijn wereldtitel te verlengen.

Met DS Techeetah wil DS Automobiles zich meten met andere constructeurs en wil het merk zich laten uitdagen om de vooruitgang van de nieuwe technologieën te omarmen.

Om met de woorden van Jean-Eric Vergne te besluiten: "Voor DS is het Formule E-kampioenschap een echte experimentele proeftuin en speelt het een sleutelrol in de elektrificatiestrategie van zijn modellen. De kennis die hier is opgedaan over de elektrische technologie zal de komende jaren worden gebruikt in de productieauto's van het merk. Er zijn ook enkele vernuftige technologieën op de DS X E-TENSE die, om rond te draaien op een circuit, zal worden uitgerust met een specifieke modus die een vermogen van 1000 kW (1360 pk) levert en volop gebruikmaakt van de transmissies bedacht door DS Performance, het technische team dat zich bezighoudt met Formule E."

Groupe PSA ziet Free2Move Lease als start van car sharing

Groupe PSA, de holding boven onder andere DS Automobiles, lanceert een eigen merk voor multimerkverhuur op lange termijn (voor bedrijven). De groep ziet het zelf als een onderdeel om tegen 2030 uit de groeien tot de populairste leverancier van mobiliteitsdiensten. "Free2Move Lease beantwoordt aan een markttrend, die steeds meer gericht is op een mobiliteit die gebruik verkiest boven eigendom, een principe dat ook in andere economische sectoren naar voren komt", luidt de officiële verklaring voor deze stap. Hiermee zet de groep dus een eerste stap richting autodelen.

Car of tomorrow

Dit artikel kadert in een reeks die u als lezer een blik gunt op de evolutie in de auto-industrie en de trends die zich aandienen. Hierin doen een aantal automerken hun visie én ontwikkelingen uit de doeken. Bekijk hier de andere artikels van de reeks

"Parijs, Santiago, Marrakesh, Hong Kong, Sydney, wereldwijd staan wij voor een ongekende uitdaging: de bescherming van onze planeet. Wij gebruiken haar rijkdommen, een feit waar iedereen het over eens is. De aarde is geen consumptieartikel. Make our planet great again heeft nog een heel eind te gaan!"In werkelijkheid is dit de eerste alinea van het manifesto van DS Automobiles, ondertekend door Jean-Eric Vergne, Formule E-rijder.Alvorens in te gaan op Formula E gaan we met DS Automobiles eerst de openbare weg op. Uit het manifesto blijkt duidelijk de intentie om het wagenpark te 'elektrificeren' en 2019 is daarin een belangrijk jaar. Zo is de DS 7 Crossback eind dit jaar verkrijgbaar (nu bestelbaar) met een hybride benzine-aandrijving, onder de noemer DS 7 Crossback E-TENSE 4 x 4. Hiermee opent DS Automobiles meteen de plug-inhybride technologie voor het segment van de compacte premium SUV's (waar het bij de grotere SUV's al wat meer ingeburgerd is). De krachtige batterij zorgt voor een elektrisch rijbereik van zo'n 50 kilometer, terwijl de CO2-uitstoot van 31 gram/kilometer (WLTP) uitzonderlijk laag is.Eind dit jaar gaat DS Automobiles nog een stapje verder. Dan rolt de eerste volledig elektrische wagen van de band. Het gaat om de DS 3 Crossback E-TENSE. Met een rijbereik van 320 kilometer in WLTP (430 km in NEDC) en een batterij die zich in 30 minuten voor 80 procent laat opladen, plaatst het model zich meteen in het koppeloton van compacte wagens met volledig elektrische aandrijving."Voor ons is dit een logische stap", vertelt Charles Peugeot, CEO van DS Automobiles België Luxemburg. "Bij de lancering van de DS 7 Crossback hebben we ons voorgenomen dat alle nieuwe modellen minstens gedeeltelijk geëlektrificeerd zullen worden. Nu leveren we het bewijs. Wij nemen hiermee trouwens het voortouw binnen de groep PSA, waarvan we deel uitmaken."Voor hét paradepaardje in de elektrische strategie van DS Automobiles is het echter nog even wachten. De autobouwer lanceerde recent het prototype de DS X E-TENSE. Die is uiteraard volledig elektrisch, maar toont ook op tal van andere vlakken hoe volgens DS Automobiles de wagen van morgen eruitziet."We vroegen aan onze ontwerpers om onze visie voor 2035 uit te tekenen", zegt Charles Peugeot erover. "Ze legden zich daarbij de missie op om technologie en raffinement aan elkaar te koppelen en zo de ultieme dreamcar te ontwerpen. Leder, metaal, hout en zelfs veren zijn in het avant-gardistische interieur gebruikt. Het resultaat is een wagen met een asymmetrische vorm die wordt gekenmerkt door drie zitplaatsen. Ruim 65 jaar na de lancering van de ufo die de DS indertijd was, straalt de DS X E-TENSE diezelfde revolutionaire houding uit. Voor onze ontwerpers is dit model hun fantasie van Franse luxe voor een klant wiens verwachtingen kunnen veranderen, maar die steeds zal willen genieten."Het jaartal 2035 is geen toeval in de communicatie rond de DS X E-TENSE. Dat is immers het jaar waarop DS Automobiles zich in zijn toekomstvisie richt.En zo keren we terug naar de woorden van Jean-Eric Vergne die het had over de uitdagingen voor onze planeet. Het is immers geen toeval dat net hij in naam van de autobouwer het woord neemt.Formule E is voor DS Automobiles immers een essentieel onderdeel om zijn ambities op vlak van elektrische aandrijving uit te testen en waar te maken. Sinds dit seizoen is het automerk partner van het Techeetah-team en maakt het volwaardig deel uit van de Formule E. Met succes overigens. Jean-Eric Vergne had in de slotrace in New York genoeg aan de zevende plaats om zijn wereldtitel te verlengen. Met DS Techeetah wil DS Automobiles zich meten met andere constructeurs en wil het merk zich laten uitdagen om de vooruitgang van de nieuwe technologieën te omarmen.Om met de woorden van Jean-Eric Vergne te besluiten: "Voor DS is het Formule E-kampioenschap een echte experimentele proeftuin en speelt het een sleutelrol in de elektrificatiestrategie van zijn modellen. De kennis die hier is opgedaan over de elektrische technologie zal de komende jaren worden gebruikt in de productieauto's van het merk. Er zijn ook enkele vernuftige technologieën op de DS X E-TENSE die, om rond te draaien op een circuit, zal worden uitgerust met een specifieke modus die een vermogen van 1000 kW (1360 pk) levert en volop gebruikmaakt van de transmissies bedacht door DS Performance, het technische team dat zich bezighoudt met Formule E."