De Belgen zijn BMW goedgezind. Tijdens het eerste semester van 2021 heeft de Duitse autobouwer in ons land zelfs meer auto's verkocht dan de grote volumemerken. Toelichting krijgen we van Belux-woordvoerder Jeroen Lissens: "BMW profiteert van de geslaagde modellenwissel in 2019 waardoor het just in time tegemoet kan komen aan de explosief gestegen vraag naar plug-in hybrids. Daarnaast is BMW nummer één op de bedrijfswagenmarkt die duidelijk minder heeft geleden onder corona dan de particuliere verkoop. De grote ondernemingen zijn blijven investeren, vooral dan in duurzaamheid. Tal van bedrijven beschikken intussen over een gespecialiseerde manager die alle offertes toetst aan de company policy inzake duurzaamheid en mede de keuze bepaalt. Dat komt ons goed uit vermits elektrificatie voor BMW geen doel op zich is maar een stap in de richting van een meer duurzame samenleving waarin economie en ecologie hand in hand gaan. Het einddoel is een klimaatneutrale maatschappij tegen 2050, overeenkomstig het Klimaatakkoord van Parijs."

Gedetailleerd stappenplan als leidraad

Om dat doel te bereiken, heeft BMW-topman Oliver Zipse een gedetailleerd stappenplan uitgewerkt dat voortbouwt op de kennis en ervaring die de constructeur heeft opgedaan met de i3. "Als eerste stap moet de CO2-uitstoot tegen 2030 met 66 procent naar omlaag voor de hele levenscyclus van onze wagens. Daarom moet tegen 2025 een derde van de auto's die we verkopen geëlektrificeerd zijn, tegen 2030 de helft. Met enige trots kan ik melden dat wij in België de target voor 2025 nu al hebben bereikt."

iX luidt nieuw tijdperk in bij BMW

BMW lanceerde in 2013 met de BMW i3 als eerste Duits premiummerk een volledig elektrische stadsauto. In 2020 kreeg die het gezelschap van de BMW iX3, nu is het de beurt aan de BMW i4 en BMW iX. Die laatste is een full size SUV op basis van een nieuw, modulair en schaalbaar platform dat BMW Group zal gebruiken voor zijn toekomstige e-modellen. De nieuwkomer is beschikbaar als iX xDrive40 en iX xDrive50.

Boek nu een proefrit met de BMW iX, klik HIER

"De iX luidt een nieuw tijdperk in voor BMW en focust op emissievrij rijplezier, in combinatie met de typische sportieve capaciteiten, efficiëntie en geruststellend rijbereik. Wij waken erover dat de strengste eisen op het vlak van sociale en milieucompatibiliteit worden nageleefd voor de volledige levenscyclus van de wagen. Premiummobiliteit is niet mogelijk zonder verantwoordelijkheid! In plaats van die af te schuiven op onze leveranciers nemen we die samen op. BMW Group koopt het kobalt en lithium voor de accu van gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko, alvorens ze te leveren aan de accufabrikanten. Vergelijkbaar met de productie van de BMW iX in onze fabriek in Dingolfing worden de batterijcellen geproduceerd met uitsluitend groene stroom uit gecertificeerde bronnen. Het interieur is afgewerkt met FSC-gecertificeerd hout, het leder gelooid met natuurlijke materialen. Als grondstof voor de vloerbekleding en matten gebruiken we gerecupereerde visnetten. Voor onze elektromotoren gebruiken we geen zeldzame aardmetalen waardoor BMW niet afhankelijk is van hun beschikbaarheid. De elektromotor, transmissie en vermogenselektronica van de iX vormen samen een geïntegreerd pakket in één behuizing, wat de efficiëntie ten goede komt. Het resultaat is een gemiddeld WLTP-verbruik van minder dan 21 kWh per 100 kilometer wat zich vertaalt in een rijbereik van meer dan 400/600 kilometer voor respectievelijk de BMW iX xDrive40 en xDrive50. Dankzij nieuwe oplaadtechnologie kan de iX snelladen op gelijkstroom: in minder dan 40 minuten laadt de accu op van 10 naar 80 procent. Last but not least: hoewel de iX technologisch een complexe wagen is, voelt hij gebruiksvriendelijk en eenvoudig aan en garandeert hij Freude am Fahren, in de traditie van BMW."

Technische specificaties BMW iX xDrive40

Gecombineerd stroomverbruik : 19,4 kwh/100 km

Aandrijving : 4 wielen

Maximum vermogen : 326 pk/240 KW

Maximaal rijbereik (WLTP) : 425 km

Maximum laadtijd :

- 0-100%: < 8u aan 11 kW (16A / 380 V, 3-fasig AC, Wallbox)

- 0-80%: 31 min aan 150 kW (DC, Fast Charging)

Accutype/accucapaciteit : Li-Ion / 71 kWh (net) - 76,6 kWh (Gross)

Topsnelheid in km/u : 200 km/u

Acceleratie 0-100 km/u : 6,1 sec

Prijs vanaf: € 81.200

Meer info op www.bmw.be

Volg de volledige reeks ook op www.knack.be/RoadtoEV

De Belgen zijn BMW goedgezind. Tijdens het eerste semester van 2021 heeft de Duitse autobouwer in ons land zelfs meer auto's verkocht dan de grote volumemerken. Toelichting krijgen we van Belux-woordvoerder Jeroen Lissens: "BMW profiteert van de geslaagde modellenwissel in 2019 waardoor het just in time tegemoet kan komen aan de explosief gestegen vraag naar plug-in hybrids. Daarnaast is BMW nummer één op de bedrijfswagenmarkt die duidelijk minder heeft geleden onder corona dan de particuliere verkoop. De grote ondernemingen zijn blijven investeren, vooral dan in duurzaamheid. Tal van bedrijven beschikken intussen over een gespecialiseerde manager die alle offertes toetst aan de company policy inzake duurzaamheid en mede de keuze bepaalt. Dat komt ons goed uit vermits elektrificatie voor BMW geen doel op zich is maar een stap in de richting van een meer duurzame samenleving waarin economie en ecologie hand in hand gaan. Het einddoel is een klimaatneutrale maatschappij tegen 2050, overeenkomstig het Klimaatakkoord van Parijs."Om dat doel te bereiken, heeft BMW-topman Oliver Zipse een gedetailleerd stappenplan uitgewerkt dat voortbouwt op de kennis en ervaring die de constructeur heeft opgedaan met de i3. "Als eerste stap moet de CO2-uitstoot tegen 2030 met 66 procent naar omlaag voor de hele levenscyclus van onze wagens. Daarom moet tegen 2025 een derde van de auto's die we verkopen geëlektrificeerd zijn, tegen 2030 de helft. Met enige trots kan ik melden dat wij in België de target voor 2025 nu al hebben bereikt."BMW lanceerde in 2013 met de BMW i3 als eerste Duits premiummerk een volledig elektrische stadsauto. In 2020 kreeg die het gezelschap van de BMW iX3, nu is het de beurt aan de BMW i4 en BMW iX. Die laatste is een full size SUV op basis van een nieuw, modulair en schaalbaar platform dat BMW Group zal gebruiken voor zijn toekomstige e-modellen. De nieuwkomer is beschikbaar als iX xDrive40 en iX xDrive50. "De iX luidt een nieuw tijdperk in voor BMW en focust op emissievrij rijplezier, in combinatie met de typische sportieve capaciteiten, efficiëntie en geruststellend rijbereik. Wij waken erover dat de strengste eisen op het vlak van sociale en milieucompatibiliteit worden nageleefd voor de volledige levenscyclus van de wagen. Premiummobiliteit is niet mogelijk zonder verantwoordelijkheid! In plaats van die af te schuiven op onze leveranciers nemen we die samen op. BMW Group koopt het kobalt en lithium voor de accu van gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko, alvorens ze te leveren aan de accufabrikanten. Vergelijkbaar met de productie van de BMW iX in onze fabriek in Dingolfing worden de batterijcellen geproduceerd met uitsluitend groene stroom uit gecertificeerde bronnen. Het interieur is afgewerkt met FSC-gecertificeerd hout, het leder gelooid met natuurlijke materialen. Als grondstof voor de vloerbekleding en matten gebruiken we gerecupereerde visnetten. Voor onze elektromotoren gebruiken we geen zeldzame aardmetalen waardoor BMW niet afhankelijk is van hun beschikbaarheid. De elektromotor, transmissie en vermogenselektronica van de iX vormen samen een geïntegreerd pakket in één behuizing, wat de efficiëntie ten goede komt. Het resultaat is een gemiddeld WLTP-verbruik van minder dan 21 kWh per 100 kilometer wat zich vertaalt in een rijbereik van meer dan 400/600 kilometer voor respectievelijk de BMW iX xDrive40 en xDrive50. Dankzij nieuwe oplaadtechnologie kan de iX snelladen op gelijkstroom: in minder dan 40 minuten laadt de accu op van 10 naar 80 procent. Last but not least: hoewel de iX technologisch een complexe wagen is, voelt hij gebruiksvriendelijk en eenvoudig aan en garandeert hij Freude am Fahren, in de traditie van BMW." Meer info op www.bmw.beVolg de volledige reeks ook op www.knack.be/RoadtoEV