Carole is al 7 jaar aan de slag bij Luminus waar een bedrijfswagen deel uitmaakt van haar loonpakket. "Ik reed vroeger met diesel- of benzinewagens, maar zoals gezegd: dat was 'vroeger'. Omdat ik begaan ben met het milieu, keek ik toch al enige tijd uit naar een elektrische auto". Carole woont in Waals-Brabant en gebruikt haar auto om naar het werk te rijden in Brussel. Ze moet ook af en toe in Luik en Hasselt zijn. "In het begin had ik wel schrik voor het rijbereik van een 100% elektrische wagen. Maar dat heeft niet lang geduurd. Voor mijn privé- en beroepsmatige verplaatsingen in België kan ik ten volle op mijn bolide rekenen." Dankzij het laadpunt bij haar thuis, is 'voltanken' nooit een probleem. "Zodra mijn dashboard aangeeft dat de batterij minder dan 50% geladen is, steek ik de stekker erin. Verrassingen zijn niet aan mij besteed. Ik laat mijn auto de hele nacht opladen en 's ochtends beschik ik over maximale autonomie. Fluitje van een cent!

Kinderen toegelaten

Als moeder van twee schoolgaande kinderen was Carole op zoek naar een ruime, modulaire wagen. De keuze tussen een Tesla Model S en een Kia e-Niro was snel gemaakt! De Koreaanse gezinswagen kwam als logische winnaar uit de bus. "Mijn kinderen vinden de stilte tijdens het rijden zalig. Ook ik moet toegeven dat dit rustgevend werkt. Het is een plezier om mij met dit aangename, soepele model in het verkeer te begeven. Ik vind het ook belangrijk om niet met een luchtvervuilende auto de baan op te gaan. Dat geeft me een fijn gevoel waardoor ik zonder schuldgevoel in mijn auto kan stappen voor een kort ritje." Caroles auto oogst vaak positieve nieuwsgierigheid bij haar buren en vrienden. En dat is mooi meegenomen voor het bedrijfsimago. Daarnaast is er uiteraard ook het financiële plaatje. Het Voordeel van Alle Aard (VAA, een voordeel dat door een werkgever aan de werknemer wordt toegekend en als een beroepsinkomen wordt beschouwd) van Carole is gedaald sinds zij elektrisch rijdt. En dit met een auto uit een hogere categorie dan het benzine- of dieselmodel waarop zij aanspraak had kunnen maken.

Win-win

Luminus is bijzonder tevreden over het succes van dit omschakelingsplan naar een 100% elektrisch wagenpark. In iets meer dan een jaar tijd ruilden zo'n 110 medewerkers hun bedrijfswagen op diesel of benzine in! Naast het feit dat de gebruikers zich tevreden tonen over hun keuze, blijken de elektrische bedrijfswagens ook een lagere Total Cost of Ownership (de globale kostprijs van een bedrijfswagen) te kunnen voorleggen. Ze zorgen voor een daling van de belasting op CO2-uitstoot en krikken het bedrijfsimago op. "Nu de Belgische wetgever een steeds strenger beleid voert inzake fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens (gekoppeld aan hun CO2-uitstoot), zou onze fiscale aftrek bij een niet-omschakeling met 20% zijn gedaald", aldus An Van Waes, Mobility & Benefit Manager bij Luminus. "Door elektrisch te rijden daalde de boekhoudpost 'brandstof' met een derde. De TCO van een elektrische wagen valt aanzienlijk gunstiger uit dan bij een auto met een verbrandingsmotor." Bij Luminus lijken zowel werkgever als werknemers gewonnen voor de 100% elektrische bedrijfswagens.

Interesse in elektrische mobiliteit? Lees dan ook het andere artikel over dit onderwerp.

Als ervaringsdeskundige is Luminus de geknipte partner om particulieren, ondernemers en bedrijven die ook de stap willen zetten naar e-rijden, te adviseren. Meer informatie op https://elektrische-mobiliteit.luminus.be/

Carole is al 7 jaar aan de slag bij Luminus waar een bedrijfswagen deel uitmaakt van haar loonpakket. "Ik reed vroeger met diesel- of benzinewagens, maar zoals gezegd: dat was 'vroeger'. Omdat ik begaan ben met het milieu, keek ik toch al enige tijd uit naar een elektrische auto". Carole woont in Waals-Brabant en gebruikt haar auto om naar het werk te rijden in Brussel. Ze moet ook af en toe in Luik en Hasselt zijn. "In het begin had ik wel schrik voor het rijbereik van een 100% elektrische wagen. Maar dat heeft niet lang geduurd. Voor mijn privé- en beroepsmatige verplaatsingen in België kan ik ten volle op mijn bolide rekenen." Dankzij het laadpunt bij haar thuis, is 'voltanken' nooit een probleem. "Zodra mijn dashboard aangeeft dat de batterij minder dan 50% geladen is, steek ik de stekker erin. Verrassingen zijn niet aan mij besteed. Ik laat mijn auto de hele nacht opladen en 's ochtends beschik ik over maximale autonomie. Fluitje van een cent! Als moeder van twee schoolgaande kinderen was Carole op zoek naar een ruime, modulaire wagen. De keuze tussen een Tesla Model S en een Kia e-Niro was snel gemaakt! De Koreaanse gezinswagen kwam als logische winnaar uit de bus. "Mijn kinderen vinden de stilte tijdens het rijden zalig. Ook ik moet toegeven dat dit rustgevend werkt. Het is een plezier om mij met dit aangename, soepele model in het verkeer te begeven. Ik vind het ook belangrijk om niet met een luchtvervuilende auto de baan op te gaan. Dat geeft me een fijn gevoel waardoor ik zonder schuldgevoel in mijn auto kan stappen voor een kort ritje." Caroles auto oogst vaak positieve nieuwsgierigheid bij haar buren en vrienden. En dat is mooi meegenomen voor het bedrijfsimago. Daarnaast is er uiteraard ook het financiële plaatje. Het Voordeel van Alle Aard (VAA, een voordeel dat door een werkgever aan de werknemer wordt toegekend en als een beroepsinkomen wordt beschouwd) van Carole is gedaald sinds zij elektrisch rijdt. En dit met een auto uit een hogere categorie dan het benzine- of dieselmodel waarop zij aanspraak had kunnen maken.Luminus is bijzonder tevreden over het succes van dit omschakelingsplan naar een 100% elektrisch wagenpark. In iets meer dan een jaar tijd ruilden zo'n 110 medewerkers hun bedrijfswagen op diesel of benzine in! Naast het feit dat de gebruikers zich tevreden tonen over hun keuze, blijken de elektrische bedrijfswagens ook een lagere Total Cost of Ownership (de globale kostprijs van een bedrijfswagen) te kunnen voorleggen. Ze zorgen voor een daling van de belasting op CO2-uitstoot en krikken het bedrijfsimago op. "Nu de Belgische wetgever een steeds strenger beleid voert inzake fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens (gekoppeld aan hun CO2-uitstoot), zou onze fiscale aftrek bij een niet-omschakeling met 20% zijn gedaald", aldus An Van Waes, Mobility & Benefit Manager bij Luminus. "Door elektrisch te rijden daalde de boekhoudpost 'brandstof' met een derde. De TCO van een elektrische wagen valt aanzienlijk gunstiger uit dan bij een auto met een verbrandingsmotor." Bij Luminus lijken zowel werkgever als werknemers gewonnen voor de 100% elektrische bedrijfswagens.