‘Kinderen van Turkse en Marokkaanse origine voelen zich niet gerespecteerd door leerkrachten’

Leerling en juffrouw © Belga

Veel kinderen van Turkse en Marokkaanse origine voelen zich door hun leerkrachten niet gerespecteerd. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit Antwerpen bij meer dan 11.000 scholieren.

Uit een studie bij meer dan 11.000 scholieren door onderzoekers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat kinderen van Turkse en Marokkaanse origine zich niet gerespecteerd voelen door leerkrachten. De kinderen voelen zich daardoor minder aangetrokken tot het onderwijs. Dat schrijft De Standaard.

Aan het onderzoeksproject werken vier onderzoeksgroepen van de universiteiten in Gent, Leuven en Antwerpen samen. “Kinderen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zien juist wel het belang van goede punten in”, aldus Ward Nouwen, doctoraatsstudent aan het Centrum voor Migratie en Interculturele Studies aan de Antwerpse universiteit.

Gestigmatiseerd

“Ze hechten zelfs meer belang aan een diploma dan autochtone kinderen.” Zo blijkt dat 67 procent van de kinderen met Turkse of Marokkaanse achtergrond het belangrijk vinden voor hun toekomstige carrière dat ze het goed doen op school, tegen 47 procent bij de autochtone kinderen.

“Hoe goed een kind zich op school voelt, blijkt een belangrijke rol te spelen voor zijn effectieve inzet”, aldus Nouwen. Kinderen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zeggen evenwel zich meer gestigmatiseerd en minder thuis te voelen op school. Zij gaan vaker akkoord met stellingen zoals “de leerkrachten zijn niet geïnteresseerd in leerlingen zoals ik”. Bij heel wat leerkrachten leven wel degelijk discriminerende beelden van de kinderen, oordeelt de coördinator van het onderzoeksproject Noel Clycq.

‘Poolse of Chinese kinderen zijn voorbeeldminderheden’

“In diepte-interviews hoorden we vaak dat als een allochtone leerling op school faalt, dat vooral te wijten is aan zijn problematische thuissituatie en de andere taal die er gesproken wordt. Maar heel zelden wordt bij slechte schoolresultaten de rol van de school ter discussie gesteld.”

In de ogen van de leerkrachten zijn kinderen van Poolse of Chinese origine “voorbeeldminderheden”, gedisciplineerd en ambitieus, aldus Clycq. “De stereotiepe beelden van de jongeren die op school leven, weerspiegelen hoe een groot deel van onze samenleving denkt. Het is zeker niet allemaal de fout van de school.” (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content