De tijd dat alleen oma's en opa's voor een elektrische fiets kozen, is voorbij. Meer dan de helft van de e-bikers is jonger dan 55 jaar. Helemaal hip zijn de speed pedelecs. Je hebt ze ongetwijfeld al voorbij zien zoeven, die snelle elektrische fietsen met nummerplaat. De high speed e-bikes bieden elektrische ondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Wie eentje wil aanschaffen, moet in het bezit zijn van minstens een brommerrijbewijs en is minstens 16 jaar oud. Ook ben je verplicht een fietshelm ...

De tijd dat alleen oma's en opa's voor een elektrische fiets kozen, is voorbij. Meer dan de helft van de e-bikers is jonger dan 55 jaar. Helemaal hip zijn de speed pedelecs. Je hebt ze ongetwijfeld al voorbij zien zoeven, die snelle elektrische fietsen met nummerplaat. De high speed e-bikes bieden elektrische ondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Wie eentje wil aanschaffen, moet in het bezit zijn van minstens een brommerrijbewijs en is minstens 16 jaar oud. Ook ben je verplicht een fietshelm te dragen die zowel je slapen als je achterhoofd beschermt. Niet alle fietshelmen voldoen daaraan, maar met een brommerhelm zit je altijd goed. Een speed pedelec kost minstens 3500 euro, al kun je ze tegenwoordig ook gewoon huren. Het ding is ideaal voor het woon-werkverkeer: je kunt langere trajecten overbruggen, vermijdt files, je produceert amper fijnstof en ondertussen doe je nog iets aan je conditie ook. Vandaag woont ruim driekwart van de Belgen binnen 30 kilometer van het werk, maar toch pendelt slechts 15 procent met een gewone fiets. Geen wonder dat de speed pedelec aan een opmars bezig is. Zeker nu de fiets ook fiscaal interessanter is voor werknemers en werkgevers. Wie ermee naar het werk pendelt, heeft recht op een vrijgestelde vergoeding van maximaal 0,23 euro per kilometer. Een werkgever kan de aankoop ervan 100 procent fiscaal aftrekken van de winstbelasting. We zullen de speed pedelecs in 2019 steeds vaker tegenkomen. En dat is niet zonder risico. Deze snelle fietsen moeten verplicht op het fietspad rijden, tenzij de rijweg een maximale snelheid van 50 kilometer per uur aangeeft: dan mag op de weg gefietst worden. In tegenstelling tot een brommer horen fietsers de elektrische pedelecs niet aankomen. Gemengde voet- en fietspaden zijn in principe verboden terrein. Een jaagpad mag wel, maar daar geldt een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Regeltjes te over voor de nieuwe e-bikes, en ze zijn absoluut nodig. België heeft nog geen cijfers over het aantal ongevallen met speed pedelecs, maar in Duitsland noteerde men er in 2018 meer dan 100, een stijging van 33 procent. De belangrijkste oorzaak zijn de snelheidsverschillen met fietsers en brommers die je pad kruisen. Daarnaast speelt een gebrek aan ervaring mee. Je hebt dan wel een rijbewijs nodig, maar een auto besturen is helemaal wat anders dan met een speed pedelec op een fietspad rijden.