Onze generatie leeft steeds vaker binnenshuis in vergelijking met vorige generaties. Dit kan oplopen tot zelfs 90 procent van onze tijd. Toch beseffen we dat niet. Uit onderzoek van YouGov in opdracht van het Deense bedrijf Velux blijkt dat slechts 13 procent van de Belgen toegeeft dat ze 21 uur of meer binnen doorbrengen.
...

Onze generatie leeft steeds vaker binnenshuis in vergelijking met vorige generaties. Dit kan oplopen tot zelfs 90 procent van onze tijd. Toch beseffen we dat niet. Uit onderzoek van YouGov in opdracht van het Deense bedrijf Velux blijkt dat slechts 13 procent van de Belgen toegeeft dat ze 21 uur of meer binnen doorbrengen.'We worden meer en meer een generatie van "binnenshuis-mensen" die alleen daglicht en verse lucht krijgen op de weg naar het werk of naar de school', zegt Peter Foldbjerg, hoofd van de afdeling Daglichtenergie en Binnenklimaat bij Velux. 'In het moderne leven staan we vroeg op, haasten ons naar het werk, blijven daar acht tot tien uur binnen en gaan dan snel weer naar huis. Soms gaan we eerst winkelen of doen we wat conditietraining in een vochtig en zweterig fitnesscentrum.'Bovendien blijkt uit het onderzoek dat er een groot misverstand bestaat over de impact van het te veel binnen blijven op de gezondheid. De grote meerderheid van de Belgen (63 procent) is ervan overtuigd dat de kwaliteit van de lucht in het huis beter of even goed is dan de kwaliteit van buitenlucht. In werkelijkheid kan deze binnenlucht tot 5 keer meer verontreinigd zijn.'Wanneer vragen worden gesteld over luchtverontreiniging, denken de mensen meteen aan het wonen dicht bij grote fabrieken of in drukke stedelijke zones met een hoge CO2-uitstoot van het verkeer', zegt Foldbjerg. 'Er is dus duidelijk meer bewustwording en informatie nodig over de impact die onze binnenshuis-leefgewoonten hebben op ons lichaam en op onze geest in termen van gezondheid en welzijn.'Zo blijken heel wat courante activiteiten, zoals koken, schoonmaken, douchen, het aansteken van kaarsen, drogen van kledij, zelfs slapen en ademen, de lucht in huis te verontreinigen. Na verloop van tijd kan dit beschimmelde en vochtige woningen opleveren die het risico op astma, ademhalingsziekten en chronische obstructieve longziektes (COPD) verhogen.Maar ook huishoudproducten geven toxines vrij. Wasmiddelen, het plastic speelgoed van onze kinderen en bouwmaterialen hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van de lucht in onze woning. Meer en meer kinderen zullen dan ook problemen hebben met astma of allergieën indien de woningen en de openbare gebouwen niet beter geventileerd worden. De kans op astma stijgt immers met 40 procent bij personen die te veel tijd doorbrengen in vochtige, beschimmelde gebouwen.10 tips voor wie zijn leven binnenshuis doorbrengt: 1. Zet meer dan één raam open om te verluchten Binnenlucht bevat onder andere gassen, deeltjes, biologisch afval en waterdamp, die stuk voor stuk gezondheidsrisico's inhouden. Het is aan te raden je woning drie of vier keer per dag minstens 10 minuten achter elkaar te luchten, waarbij je meer dan één raam openzet. En verder moet je je slaapkamers voor het slapengaan en bij het opstaan luchten. 2. Volg het (natuurlijke) licht Zet je eet- en werktafel dichter bij het raam. Kunstlicht bezit niet dezelfde kwaliteiten als zonlicht, dat een natuurlijk antidepressiemiddel is. Verlicht je woning en werkplek met zoveel daglicht als maar mogelijk is. Het is al ruimschoots wetenschappelijk aangetoond dat er een verband bestaat tussen daglicht en een betere gezondheid en levenskwaliteit, zoals een beter humeur, minder vermoeidheid en minder vermoeide ogen. 3. Werk aan je ritme Ons lichaam kan zich slechts afstemmen op het zogenaamde 24-uursritme van "slapen, werken, leven" als het wordt blootgesteld aan de juiste verhouding licht én duisternis. Plaats je slaapkamers - en vooral die van tieners en jonge volwassenen, die een vertraagde biologische klok hebben en 's morgens vaak moeilijk kunnen opstaan - zoveel mogelijk op het oosten, waar de zon opkomt. En zorg dat je gordijnen en zonweringen 's nachts zoveel mogelijk licht tegenhouden. 4. Maak een wandeling De meeste wetenschappers zijn het er wel over eens dat blootstelling aan twee uur daglicht per dag een geweldige impuls is voor ons geestelijk welzijn. Ga zodra je de kans hebt naar buiten en probeer je benen regelmatig te strekken. 5. Reinig en lucht je tapijten ... of beter nog, doe ze weg. Dikke tapijten en meubels zoals oude banken zijn een eldorado voor stofmijt en bacteriën. 6. Beperk vocht in huis 65 procent van de Europeanen droogt minstens één maal per week zijn kleren binnen, maar bij het drogen van kleding komt vocht vrij die tot een vochtige woning met schadelijke schimmel kan leiden. Laat je kleren dus zoveel mogelijk op een andere plaats drogen. Als je je kleding niet buiten kunt drogen, probeer dan een raam te openen dichtbij de plaats waar jekleding hangt te drogen zodat jein elk geval wat extra vocht kunt elimineren. Om dezelfde redenen moet je er op toezien dat je badkamer naar behoren geventileerd wordt. Door de activiteiten van een gezin van vier personen wordt al gauw 10 liter water aan de binnenlucht toegevoegd. En dat elke dag! 7. Stop met roken, en steek niet te vaak kaarsen aan Roken en kaarsen zijn erg slecht voor het binnenklimaat. In Denemarken komt bijvoorbeeld 76 procent van alle schadelijke deeltjes in een woning van de bewoners zelf. 8. Zet apparaten uit Elektrische apparaten zoals tv's en harde schijven van computers stoten chemische stoffen uit die bijdragen tot een slecht binnenklimaat. 9. Vermijd chemische stoffen De meeste schoonmaakproducten bevatten potentieel schadelijke chemische stoffen. Gebruik waar mogelijk doeken van microvezels en natuurlijke materialen zoals witte azijn en zeepvlokken. Er is meer dan genoeg online advies voorhanden om je woning schoon én vrij van chemische stoffen te houden. 10. Plastic is niet altijd zo fantastisch Als plastic warm wordt, geeft het giftige gassen af. Als je kinderen hebt, moet je er daarom voor zorgen dat hun plastic speelgoed niet in contact komt met direct zonlicht. Laat ook geen plastic voorwerpen op de vloer staan als je vloerverwarming hebt. Volgens EU-voorschriften moetje alle speelgoed van vóór 2007 verwijderen want het is gebleken dat die bepaalde verboden chemische stoffen bevatten. Als je er de ruimte voor hebt, zou je kunnen overwegen je inderen in een andere kamer dan hun slaapkamer te laten spelen. Zo verminder je de hoeveelheid potentieel schadelijke stoffen in de lucht.