Vlaamse influencer Stien Edlund: ‘Roken is niet cool, en ik wil dat jongeren dat van mij horen’

‘Ik wil mijn account inzetten om een gezonde routine aan te moedigen. Goed en gezond eten, veel bewegen en daar past roken natuurlijk niet bij.’ © GF

Deze zaterdag, op Werelddag zonder Tabak, roept de Vlaamse influencer Stien Edlund haar bijna zes miljoen volgers op om rookvrij te blijven. Al vijf jaar zet ze zich in voor de #RIProken-campagne van Kom Op Tegen Kanker: ‘Ik wil laten zien dat gezond zijn wél cool is.’

Met haar energieke TikToks over sport, reizen en een gezonde levensstijl is Stien Edlund (23) uitgegroeid tot een van de meest herkenbare gezichten van de Vlaamse socialemediageneratie. Haar engagement voor de Werelddag zonder Tabak is dan ook geen toeval.

‘Ik wil mijn account inzetten om een gezonde routine aan te moedigen. Veel bewegen, goed en gezond eten en daar past roken natuurlijk niet bij’, vertelt Edlund.

Influencers zoals Stien hebben een unieke invloed op jongeren. ‘We spreken hun taal, ze kijken naar ons op. Als zij mij horen zeggen dat roken niet cool is, weegt dat door, meer dan een boodschap op tv.

Een video over roken haalde ooit 600.000 views en bereikte ook mensen die mij niet volgden’, vertelt ze. ‘Toen kreeg ik reacties van stoere jongens die zeiden: “Ik rook én loop, nu jij!” Maar mijn volgers, vooral meisjes tussen 12 en 25 jaar, zijn net als ik bezig met gezond leven. Zij reageren heel positief.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Geloofwaardigheid

Edlund gelooft ook sterk in herhaling en herkenbaarheid in campagnes. ‘Doordat ik al jaren hetzelfde standpunt inneem, wordt het geloofwaardiger. Mijn volgers linken mij intussen spontaan aan #RIProken.’ Die geloofwaardigheid vindt ze belangrijk in haar werk als influencer. ‘Ik werk enkel mee aan thema’s die bij mij passen, zoals sport, gezonde voeding en dierenwelzijn.’

‘Als zij mij horen zeggen dat roken niet cool is, dan weegt dat door, meer dan een boodschap op tv.’

Edlund is nooit gezwicht voor de groepsdruk om te roken, ook niet tijdens het uitgaan. ‘Als iemand naast mij een sigaret opsteekt, zeg ik lachend maar duidelijk: “Dat stinkt, sta eens wat verder.”’ Wat ze jongeren wil meegeven? ‘Durf voor jezelf op te komen. En als je omgeving je blijft pushen om te roken, zijn het misschien gewoon geen goede vrienden.’ Jezelf omringen met mensen die dezelfde mindset hebben, is volgens haar dé sleutel.
Gezond leven is voor Stien geen verkooptruc. Enkele weken geleden richtte ze ook haar eigen loopclub op. ‘Tijdens de eerste editie in Leuven kwamen er vijftig mensen opdagen. Ik wil dat nu uitbreiden over heel Vlaanderen.’

Nuchter rolmodel

Hoewel ze een voorbeeldfunctie vervult, blijft ze nuchter: ‘Ik ben ook niet heilig, dus ik drink ook wel graag een cocktail, maar dat is niet de content die ik deel. Mijn focus ligt op het positieve en motiverende.’ Als rolmodel is ze zich wel bewust van haar impact. ‘Als mensen mij op een terras herkennen, denk ik soms: oei, wat denken ze als ze me hier met een glas zien?’

Stien is sinds vier jaar ook vegetariër. Al is dat niet per se vanuit gezondheidsmotieven: ‘Ik vind vlees gewoon niet lekker en ben een enorme dierenvriend. Toen ik op kot ging en zelf begon te koken, hakte ik de knoop door en besliste vegetariër te worden.’

‘Durf voor jezelf op te komen. En als je omgeving je blijft pushen om te roken, zijn het misschien gewoon geen goede vrienden.’

Haar engagement stopt niet bij #RIProken. ‘Ik wil me zeker blijven inzetten voor maatschappelijke campagnes, zolang ze bij mijn waarden passen.’ Die waarden zijn duidelijk: gezond, sportief, positief en rookvrij. Zoals ze zelf zegt: ‘Iedereen kan cool zijn zonder te roken.’

#RIProken

Voor het vijfde jaar op rij lanceert Kom op tegen Kanker de campagne #RIProken. Nieuw dit jaar is de focus op vapes, door de toenemende populariteit onder jongeren en de duidelijke link met roken. Volgens cijfers van Kom op tegen Kanker, stapt 52 procent van de jongeren die vapet later over op sigaretten.  

#RIProken is een campagne voor en door jongeren. Bekende TikTokkers en YouTubers maken herkenbare en entertainende content op sociale media. De campagne trekt ook naar scholen en bereikt zo 20.000 leerlingen . Dit jaar was #RIProken hoofdpartner van Stressfactor, een project dat scholen helpt hun eigen muziekfestival te organiseren. Tijdens de festivals ervaren jongeren de impact van een nicotineverslaving via het interactieve spel Stressattack, dat de impact van nicotine op stress nabootst. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content