Slechts 8 procent van de Vlaamse kmo's biedt sportmogelijkheden op het werk, terwijl 63 procent van de Vlaamse werknemers te weinig sport en meer dan de helft met overgewicht kampt of last heeft van rug, nek en schouders. Nochtans heeft onderzoek het al meermaals aangetoond: ondernemingen die investeren in de gezondheid van hun werknemers zijn productiever en ze besparen geld en energie. Fitte werknemers zijn niet alleen gezonder, ze voelen zich ook beter, hebben minder last van stress en ze zijn minder vaak ziek. Daarnaast geven veel werknemers aan dat ze net meer zouden bewegen als ze aangemoedigd worden door hun baas.
...

Slechts 8 procent van de Vlaamse kmo's biedt sportmogelijkheden op het werk, terwijl 63 procent van de Vlaamse werknemers te weinig sport en meer dan de helft met overgewicht kampt of last heeft van rug, nek en schouders. Nochtans heeft onderzoek het al meermaals aangetoond: ondernemingen die investeren in de gezondheid van hun werknemers zijn productiever en ze besparen geld en energie. Fitte werknemers zijn niet alleen gezonder, ze voelen zich ook beter, hebben minder last van stress en ze zijn minder vaak ziek. Daarnaast geven veel werknemers aan dat ze net meer zouden bewegen als ze aangemoedigd worden door hun baas.Een voorbeeld van een bedrijf dat investeert in de gezondheid van zijn werknemers is Deloitte. In 2012 schakelde de organisatie het coachingcentrum Energy Lab in om het 'Energise@Deloitte'-programma te ontwikkelen dat werknemers de kans geeft om deel te nemen aan sportieve evenementen zoals loopwedstrijden en fietstochten waarbij sportieve inspanningen ook gekoppeld worden aan een goed doel. Daarnaast kregen vorig jaar 30 'iets minder sportieve' werknemers van Deloitte de kans om met de hulp van een coach een persoonlijke uitdaging te realiseren, van de beklimming van de Stelvio tot het lopen van een marathon. Piet Vandendriessche,CEO van Deloitte Belgium, is een grote voorstander van het initiatief: 'Al is het maar omdat ik het voor mezelf belangrijk vind om een goed evenwicht te vinden tussen een zittend en sportief leven', legt Vandendriessche uit. 'Maar ik vind het evenzeer van belang om die filosofie over te brengen naar de ganse organisatie. Niet zozeer op een competitieve manier, maar geheel vrijblijvend. Het is geen kwestie van believers of non-believers, want je zal nooit iedereen kunnen overtuigen. Als iemand liever niet sport, is dat voor mij ook prima. We bieden de middelen en de infrastructuur aan voor zij die willen.'Vandaar dat Deloitte ook kleinschalige initiatieven neemt, zoals het aanbieden van statafels en zitballen en het stimuleren om eens wat vaker de trap te nemen. Vandendriessche: 'We hebben aan al onze medewerkers een stappenteller gegeven waarmee we de uitdaging zijn aangegaan om samen 1 miljoen kilometer te stappen voor het goede doel. Daarenboven is het ook een bewustwording van het belang om meer te bewegen. De bedoeling is om een nieuwe mindset te creëren. Als de wagen wat verderop geparkeerd dient te worden is dat geen last, maar kan je alvast profiteren van een korte wandeling.'Bij Deloitte is sporten binnen de werktijd geen enkel probleem. Het is een manier om werk af te wisselen met ontspanning. Maar Vandendriessche benadrukt dat elk bedrijf voor zichzelf moet uitmaken wat kan en niet kan. 'Wij gaan sowieso al op een flexibele manier om met hoe de productiviteit wordt ingevuld, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij producerende bedrijven niet evident is.'Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) hoopt alvast dat meer bedrijven het voorbeeld van Deloitte volgen: 'We moeten bewegen nog meer in onze genen hebben. De filosofie is nu nog te vaak dat het in de vrije tijd moet gebeuren, maar het kan ook binnen het werk. Het is gezond, mensen ontmoeten elkaar, ook op een andere manier, en gezonde werknemers stralen positief af op het bedrijf.' Concreet zullen werknemers en werkgevers online een sport- en beweegscan kunnen invullen. 'Daarmee krijgt de werkgever een mooi beeld van de populatie', zegt Philippe Paquay, administrateur-generaal van Sport Vlaanderen, aan Belga. 'Vanuit onze promotiediensten gaan we in gesprek met de werkgever. We gaan promotiemateriaal en 'good practices' geven en wijzen op mogelijkheden zoals sportmogelijkheden in de buurt, fit-o-meters op het bedrijf, lessenreeksen, enzovoort. We willen een cultuuromwenteling mee vormgeven.' De actie krijgt de steun van de VDAB en ondernemersorganisaties Unizo, Voka en NSZ. 'Een gezonde geest in een gezond lichaam is essentieel om je fit op het werk te voelen en topprestaties te leveren. Werkgevers, werknemers en de overheid moeten samen uit de starblokken schieten om dit te realiseren', aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo beaamt: 'Fitte ondernemers en fitte medewerkers zorgen voor een fittere en duurzamere samenleving. Dat kan door regelmatig samen te sporten.' Er werd dinsdag een charter ondertekend over sensibilisering, ondersteuning en rapportage. Sport Vlaanderen heeft in elke provincie een zevental medewerkers - bachelors of masters lichamelijke opvoeding - die de bemiddelingsrol met bedrijven mee in hun takenpakket krijgen. Per provincie probeert men in het eerste jaar een honderdvijftigtal bedrijven te bereiken.