We zijn allemaal schuldig: 's morgen in de keuken snel wat muesli achterover slaan want we moeten de trein halen en 's middags toch maar een broodje uit de kantine halen om achter de pc op te eten, anders halen we de deadline niet...
...

We zijn allemaal schuldig: 's morgen in de keuken snel wat muesli achterover slaan want we moeten de trein halen en 's middags toch maar een broodje uit de kantine halen om achter de pc op te eten, anders halen we de deadline niet... Leven en werk vragen veel van ons en maaltijden zijn dan wel levensnoodzakelijk, maar ook tijdrovend. Daarom proberen we zo efficiënt mogelijk met voeding om te gaan en werken we zonder er veel bij na te denken ons eten naar binnen. Wordt het geen tijd om op de rem te gaan staan? We zijn dan misschien wel gejaagder gaan leven, dat wil niet zeggen dat onze biologische systemen zich zo snel kunnen aanpassen aan die snelle levens.Uit een recente Japanse studie in het BMJ Open bij diabetici type 2 blijkt dat mensen die aan een normaal tempo eten 29 procent minder kans hebben om zwaarlijvig te worden dan mensen die hun maaltijden aan een sneltempo achterover kappen. Mensen die traag eten hebben zelfs 42 procent minder kans op een uitdijende taille. Naast een gezonder gewicht, zijn langzame eters daarnaast over het algemeen gezonder en hebben ze gezondere gewoontes dan hun sneller etende collega's. De bevindingen zijn niet geheel verrassend. Het is al eerder aangetoond dat snel eten een verstoorde glucosetolerantie en insulineresistentie tot gevolg kunnen hebben, die op hun beurt dan weer het metabolisme en de vetverbranding kunnen beïnvloeden. Daarnaast blijven snelle eters dooreten, ook al hebben ze al een voldoende hoeveelheid calorieën geconsumeerd. Trage eters hebben dan weer een meer verzadigd gevoel met minder. Wanneer je te snel eet, krijgt het lichaam niet de kans om het signaal naar de hersenen te sturen dat het vol zit. Het duurt immers 15 tot 20 minuten voor receptoren in de maag reageren op de aanwezigheid van voedsel en voor de hormonen die een signaal naar de hersenen sturen dat verteerd voedsel de dunne darm heeft bereikt, zijn aangemaakt.Niet alleen wat we eten, maar ook hoe we eten, bepaalt dus ons gewicht. Trager gaan eten, zonder daarom ons eetpatroon echt drastisch te moeten veranderen, kan al genoeg zijn om tegen de zomer een paar kilootjes kwijt te spelen. Bovendien zorgt langzaam eten ervoor dat we de smaken van ons voedsel meer gaan appreciëren.