PepsiCo gaat voor minder suiker en vet

© Reuters

De aankondiging volgt amper een week na de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan regeringen om frisdranken te belasten, in de strijd tegen obesitas.

De Amerikaanse frisdrankproducent PepsiCo gaat het aandeel suikers, vetten en zout in zijn frisdranken en snacks aanzienlijk verminderen, zo maakte het bedrijf maandag (lokale tijd) bekend.

PepsiCo is niet alleen producent van de gelijknamige frisdrank, maar heeft ook andere bekende merken als de fruitsappen Looza en Tropicana of snacks als Lays en Duyvis in portefeuille.

Concreet zal tegen 2025 ten minste twee derde van de wereldwijde drankenportfolio van Pepsico per 0,35 liter niet meer dan 100 calorieën uit toegevoegde suikers bevatten. Vandaag is dat voor minder dan veertig procent van de volumes het geval.

Aanbeveling

Tegen die datum zal ook ten minste drie kwart van de voedselportfolio van PepsiCo niet meer dan 1,1 gram verzadigd vet per 100 calorieën bevatten, en niet meer dan 1,3 milligram natrium per calorie bevatten.

De aankondiging volgt amper een week na de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan regeringen om frisdranken te belasten, in de strijd tegen obesitas. Het verhogen van de prijzen in de winkel met 20 procent zal volgens de WHO de frisdrankconsumptie met een vijfde doen dalen. De WHO adviseert om het aantal toegevoegde suikers te beperken tot minder dan tien procent van de energiebehoefte, en dat indien mogelijk te beperken tot vijf procent. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content