Cashews behoren tot de meest geconsumeerde noten in Europa en Noord-Amerika. Tot voor kort stonden ze in een slecht daglicht. Een derde verzadigde vetten, dat is te veel, luidde de aanklacht. In de Verenigde Staten mochten ze daarom niet als 'gezondheidsbevorderend' verkocht worden, wat voor hun 'concurrenten', zoals amandelen, wal- en pecannoten, wel het geval wa...

Cashews behoren tot de meest geconsumeerde noten in Europa en Noord-Amerika. Tot voor kort stonden ze in een slecht daglicht. Een derde verzadigde vetten, dat is te veel, luidde de aanklacht. In de Verenigde Staten mochten ze daarom niet als 'gezondheidsbevorderend' verkocht worden, wat voor hun 'concurrenten', zoals amandelen, wal- en pecannoten, wel het geval was. Wellicht komt daar verandering in, want het verzadigde vet in de kromme dingetjes bestaat voor een groot deel uit stearinezuur. Dat lijkt de cholesterolwaarden gunstig te beïnvloeden, volgens een recent onderzoek met 51 mannen en vrouwen. Vier weken lang kregen die dagelijks een tussendoortje van cashewnoten of aardappelchips, goed voor 11 % van hun dagelijkse energieopname. Vervolgens werd het 2 weken lang geschrapt, waarna er 4 weken volgden met het andere tussendoortje. De rest van hun voeding werd minutieus gecontroleerd. Als ze cashewnoten aten, daalde de totale cholesterol van de deelnemers gemiddeld met bijna 4 procent. Is dat de moeite? Ja, zeggen de onderzoekers. Ze spreken van 'significant', maar dat betekent vooral dat het verschil niet aan het toeval te wijten is. Veel media namen de boodschap echter zonder veel nadenken over en stelden enthousiast dat cashewnoten knabbelen de cholesterol omlaag haalt. Jammer genoeg koop je er qua reële gezondheid bijzonder weinig mee. Heb je een totale cholesterol van 300 milligram/dl, dan boek je ongeveer 12 milligram winst en daalt je cholesterol naar 288 milligram. Een daling, dat wel, maar nog mijlenver verwijderd van de gezonde streefwaarde van minder dan 200. Het besluit? Noten zijn waardevol voedsel en horen perfect thuis in een gezonde en gevarieerde voeding, maar we moeten onszelf niet voor de gek (laten) houden.