Op basis van een Brits overheidsrapport is de aanbevolen hoeveelheid vitamine D vastgesteld op 10 microgram per dag. Maar experts maken zich zorgen dat dit niet haalbaar is met enkel en alleen voeding (gemiddeld 3 microgram), vooral wanneer het zonlicht, wat de productie van vitamine D bevordert, schaars is. Een beperkte hoeveelheid vitamine D kan gevonden worden in voeding zoals vette vis (tonijn, zalm en sardienen), rood vlees en eieren. Maar de meeste mensen halen hun vitamine D-dosis, ook wel de zonnevitamine genoemd, uit het zonlicht dat op de huid inwerkt.

Iedereen zou elke dag 10 microgram vitamine D moeten opnemen om de botten en spieren te beschermen, zo luidt dus het officiële advies in Groot-Brittannië. Indien men dat niet uit de voeding kan halen, zou men volgens het advies in de wintermaanden een supplement moeten overwegen, schrijft de BBC.

Verschillende aandoeningen

Risicogevallen, zoals mensen die bijna altijd binnen moeten zitten of zichzelf om religieuze of culturele redenen bedekken, worden zelfs geadviseerd het hele jaar door een voedingssupplement te nemen.

Vitamine D is essentieel voor de opname van calcium, wat belangrijk is voor gezonde botten en tanden. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot heel wat aandoeningen, van de Engelse ziekte bij kinderen tot osteomalacie bij volwassenen. Dat is een verweking of in sommige gevallen zelfs vervorming van het bot.

Andere ziektes zoals diabetes en kanker zijn ook al gelinkt aan een tekort aan vitamine D, maar dat is nog niet bewezen. (TE)

Op basis van een Brits overheidsrapport is de aanbevolen hoeveelheid vitamine D vastgesteld op 10 microgram per dag. Maar experts maken zich zorgen dat dit niet haalbaar is met enkel en alleen voeding (gemiddeld 3 microgram), vooral wanneer het zonlicht, wat de productie van vitamine D bevordert, schaars is. Een beperkte hoeveelheid vitamine D kan gevonden worden in voeding zoals vette vis (tonijn, zalm en sardienen), rood vlees en eieren. Maar de meeste mensen halen hun vitamine D-dosis, ook wel de zonnevitamine genoemd, uit het zonlicht dat op de huid inwerkt. Iedereen zou elke dag 10 microgram vitamine D moeten opnemen om de botten en spieren te beschermen, zo luidt dus het officiële advies in Groot-Brittannië. Indien men dat niet uit de voeding kan halen, zou men volgens het advies in de wintermaanden een supplement moeten overwegen, schrijft de BBC. Risicogevallen, zoals mensen die bijna altijd binnen moeten zitten of zichzelf om religieuze of culturele redenen bedekken, worden zelfs geadviseerd het hele jaar door een voedingssupplement te nemen. Vitamine D is essentieel voor de opname van calcium, wat belangrijk is voor gezonde botten en tanden. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot heel wat aandoeningen, van de Engelse ziekte bij kinderen tot osteomalacie bij volwassenen. Dat is een verweking of in sommige gevallen zelfs vervorming van het bot. Andere ziektes zoals diabetes en kanker zijn ook al gelinkt aan een tekort aan vitamine D, maar dat is nog niet bewezen. (TE)