Avocado's duiken frequent op in superfoodlijstjes. Toch zijn er geen bewijzen dat ze ons beschermen tegen welke aandoening dan ook, alleen vage vermoedens. Ze presteren niet beter of slechter dan zo veel andere soorten fruit of groenten. Verhalen over een betere gezondheid voor a...

Avocado's duiken frequent op in superfoodlijstjes. Toch zijn er geen bewijzen dat ze ons beschermen tegen welke aandoening dan ook, alleen vage vermoedens. Ze presteren niet beter of slechter dan zo veel andere soorten fruit of groenten. Verhalen over een betere gezondheid voor avocado-eters ontstaan vermoedelijk uit slecht onderzoek of foute conclusies. De kans is groot dat enthousiaste avocado-eters meer bezig zijn met voeding en gezondheid, en dat trekt elke vergelijking scheef. Het is trouwens nagenoeg onmogelijk om gezondheidseffecten aan slechts 1 voedingselement toe te schrijven. Hun ruwe, stevige pel beschermt hen uitstekend tegen insecten en ziekten, waardoor je avocado's behoorlijk duurzaam kunt telen. Eén avocado levert ongeveer 66 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels aan en bevat minder dan een halve gram suiker. Dat is uitzonderlijk voor fruit. Avocado's bevatten gemiddeld 140 gram vruchtvlees en dragen zo ongeveer 220 kcal aan. Ze zijn dus rijke voedingsmiddelen. Je kunt hun voedingsprofiel enigszins vergelijken met dat van noten: zeer rijk aan mineralen, vitaminen en andere bioactieve stoffen, en 74 % onverzadigde oliën (en slechts 16 % verzadigde). Toch hebben ze geen vettige smaak, omdat ze voor bijna 75 % uit water bestaan. En ze bevatten 0 % cholesterol. Alles bijeen zijn avocado's dus best interessante vruchten, maar ze super noemen, gaat te ver.