Vooreerst: water hóéft niet saai te zijn. Zelfs als je het de hele dag door drinkt, zijn er genoeg mogelijkheden om te variëren. Een stukje fruit of een kruid eraan toevoegen, kan al wonderen doen. Het meest voor de hand liggend is een schijfje citroen in je glas of karaf droppen. Maar ook aardbeien, bessen, sinaasappel of zelfs komkommer zijn zeer geschikt om er een verfrissende twist aan te geven.
...

Vooreerst: water hóéft niet saai te zijn. Zelfs als je het de hele dag door drinkt, zijn er genoeg mogelijkheden om te variëren. Een stukje fruit of een kruid eraan toevoegen, kan al wonderen doen. Het meest voor de hand liggend is een schijfje citroen in je glas of karaf droppen. Maar ook aardbeien, bessen, sinaasappel of zelfs komkommer zijn zeer geschikt om er een verfrissende twist aan te geven. Je kunt ook gaan voor combinaties zoals 'bosbessen, citroen en verse munt', 'framboos, groene appel en rozemarijn' of 'vanille, basilicum en aardbeien'. Om er effectief 'infused water' van te maken, steek je de stevige stukken fruit en/of vers kruid in een fles water met grote opening en laat je de ingrediënten minstens 30 minuten trekken in de koelkast. Verse smoothies en zelfgemaakte icetea zijn al een tijdje klassiekers. Relatief nieuw is de hydrolade, de tegenhanger van de gesuikerde limonade. Enkele Brusselse ondernemers begonnen een tijdje geleden bio-gecertificeerde dranken te maken onder de merknaam Simone a Soif!. Ze bestaan uit water, lokaal geteelde fruit en groenten die vers geperst worden en distillaten (hydrolaten). De Brusselaars pakken uit met innovatieve smaakcombinaties: appel-geranium, aardbei-melisse, komkommer-munt, framboos-rabarber... Sterk in opmars zijn de zogenaamde mocktails. Alcoholvrije varianten van bekende cocktails zoals pina colada en mojito bestonden al langer, maar de exclusieve drankmixjes voor de geheelonthouder worden steeds talrijker. De 23-jarige Marie Claessens uit Bazel is iemand die nieuwe mocktailrecepten uit de mouw schudt. Achter haar motivatie schuilt een persoonlijk verhaal. Rond haar 18e kwam ze erachter dat ze allergisch is voor alcohol. Zelfs enkele slokjes brachten haar in de problemen: haar gezicht liep rood aan en voelde branderig. Na de diagnose van de dermatoloog was het duidelijk: er zat niets anders op dan de alcohol te laten. Niet zo eenvoudig, want ze had de leeftijd om het nachtleven te gaan exploreren. Alle leeftijdgenoten in haar omgeving dronken alcohol. Dat zij dat niet deed, wekte verwondering. Ze begon zich ook behoorlijk te storen aan het beperkte aantal alternatieven. Op elke receptie kreeg ze goedbedoeld een glaasje fruitsap in de handen geduwd. 'Wie is ooit op het idee gekomen fruitsap als alternatief voor champagne te serveren? Vaak past dat helemaal niet bij de hapjes!'Gewoontegedrag Dat er zo weinig leuke alternatieven zijn, merk je pas als je stopt met drinken, zegt Marie Claessens. 'Op café of restaurant ben je bijna verplicht voor cola of icetea te kiezen, en soms doet men niet eens de moeite om er ijs of een schijfje citroen bij te doen. Aan niet-alcoholische dranken wordt weinig aandacht besteed, als je het vergelijkt met pakweg een gin-tonic, die met veel show bereid wordt. Een gin-tonic moet er mooi uitzien, met wat garnituur. Waarom zou dat niet evengoed voor alcoholvrije drankjes gelden?'Zo kwam Marie op het idee aantrekkelijke, feestelijke mocktails te maken. Toen ze als student digitale marketing de opdracht kreeg een blog te schrijven, begon ze haar receptjes online te delen. Na verloop van tijd kreeg ze aanvragen om drankjes te leveren op feesten. Met The Mocktailclub verzorgt ze vandaag niet alleen catering op evenementen, maar baat ze ook een webshop uit. 'Inspiratie haal ik zowat overal', vertelt Marie. 'Toen ik op restaurant een dessert at met lavendel en framboos, had ik meteen de reflex: interessante combinatie, daar maak ik een mocktail mee. Ik experimenteer graag met smaken en niet-alledaagse ingrediënten als lavendel of anijs. Kruiden geven een originele toets aan de drankjes: zo worden ze wat volwassener en niet te zoet. Veel mensen associëren niet-alcoholische dranken met kinderen. Dat wil ik bewust doorbreken.' Op vraag van Tournée Minérale, het initiatief van de Stichting tegen Kanker en De Druglijn om mensen aan te moedigen in februari geen alcohol te consumeren, bedacht Marie Claessens een mengeling van basilicum, vlierbloesem, limoen en kaneel. De Tournée Minérale-mocktail - haar eigen favoriet - weekte veel positieve reacties los. 'Veel Belgen zijn zich er niet van bewust hoeveel ze drinken', zegt ze, terugblikkend op de actie. 'Het is een gewoonte geworden waar ze nog amper bij stilstaan. Ik zeg niet dat mensen alcohol moeten afzweren, maar even nadenken over je drank-gebruik is zeker nuttig.'Hoewel ze aanvankelijk niet uit principe, maar uit pure noodzaak de alcohol afzwoer, is ze nu een overtuigde geheelonthouder. 'Pas door zelf niet meer te drinken, ga je beseffen wat alcohol met je doet. De afschuwelijke kater die je 's ochtends voelt nadat je te veel gedronken hebt, zegt eigenlijk al genoeg. Als je er even over nadenkt, kun je het niet anders dan een raar concept vinden: alcohol is in wezen vergif voor je lichaam. Alcohol nuttigen is aangeleerd gedrag. Niemand geniet van zijn eerste pintje. Als je ziet hoe we de voorbije decennia anders tegen roken zijn gaan aankijken, dan ben ik benieuwd hoe we binnen 50 jaar tegenover alcohol zullen staan.'De sociale druk om alcohol te drinken is heel krachtig, weet Marie. 'Toch stel ik tot mijn tevredenheid vast dat de jongere generatie er al iets anders mee omgaat. Vijftigers en zestigers zijn bijvoorbeeld iets sneller geneigd met een glaasje te veel op toch achter het stuur te kruipen. Bij dertigers zal je dat niet zo snel zien. In mijn vriendenkring laten we niemand die zat is in zijn auto stappen. Oudere mensen tolereren dat iets makkelijker: dat verschil merk je op familiefeestjes. Het is zo vanzelfsprekend om naar alcohol te grijpen. Veel van mijn vriendinnen zeggen: 'Ik ga op café toch geen cola bestellen? Dat kost 2,50 euro en is niet eens lekker.' Leukere, smaakvolle alternatieven trekken hen misschien wél over de streep. De keuze om iets niet-alcoholisch te nemen, moet makkelijker gemaakt worden.'