Diëtistenvereniging voert campagne voor suiker – Coca-Cola betaalt

Een ‘informatiecampagne’ over suiker van de Vlaamse diëtistenvereniging doet de wenkbrauwen fronsen. Vooral omdat ze gesponsord wordt door Coca-Cola. ‘Het is alsof een vereniging van longartsen wordt gesponsord door Marlboro.’

Een informatiecampagne over suiker lijkt een initiatief van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD), maar wordt betaald door Coca-Cola. Dat schrijft Eos op zijn website.

“Suiker kan deel uitmaken van een gezond eetpatroon. Een gezonde voeding en genieten zijn perfect te combineren! Suiker of sacharose heeft een aangename smaak en levert energie.” Zo begint een advertentie die onlangs in Vlaamse en Waalse media verscheen. “Overdaad schaadt. Daarom is het aangeraden een bepaalde hoeveelheid suikers die aan voedingsmiddelen en dranken worden toegevoegd, niet te overschrijden. De Hoge Gezondheidsraad beveelt aan dat niet meer dan 10 procent van de totale energie-inname wordt geleverd door suikers die aan voedingsmiddelen en/of dranken worden toegevoegd”, luidt het verder.

Onderaan de advertentie staat het logo van de VBVD met de boodschap dat de diëtist er is voor al uw vragen over voeding en gezondheid.

Volgens Patrick Mullie, voedingsdeskundige aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), is het niet de taak van de VBVD om suiker te promoten. De campagne blijkt volgens Eos dan ook geen initiatief van de VBVD, maar van Karott’ Health Media Partners, een PR-bedrijf dat zich specialiseert in communicatie in de voedings- en gezondheidssector.

‘Suiker is geen vergif’

Dirk Lemaître, voorzitter van de VBVD, is verwonderd dat de campagne vragen doet rijzen. “Dit is geen reclame voor suiker”, reageert hij tegenover Eos. “Wat hier wordt verduidelijkt, is dat suiker deel kan uitmaken van een normaal voedingspatroon. Het is geen vergif dat je absoluut moet mijden. We hebben in het verleden ook al met Karott’ samengewerkt. Zij leggen de boodschap die ze willen brengen aan ons voor met de vraag of we er ons in kunnen vinden. Soms zeggen we ja, soms nee.”

Karott’ bevestigt dat Coca-Cola de campagne financiert. “Het is de bedoeling om objectieve informatie te verstrekken over thema’s waarover misverstanden bestaan en een polemiek aan de gang is. Het doel is niet om meer Coca-Cola te verkopen”, luidt het.

Dat de boodschap feitelijk correct is, betwist Mullie niet. ‘Maar dat is het punt niet. Moet je suiker onder de aandacht brengen, wetende dat de mensen geen 10 maar 20 procent van hun energie uit suiker halen, dat 50 procent van de volwassenen overgewicht heeft en dat er 200.000 te dikke kinderen rondlopen? Wat wil de VBVD hiermee bereiken? Een campagne die groenten en fruit in de verf zet, was een beter idee geweest. Maar daar zit natuurlijk niet zoveel geld achter.’

Dat niet alleen de campagne, maar ook de VBVD zelf wordt gesponsord door Coca-Cola, is volgens Mullie betreurenswaardig. ‘Stel je een vereniging van longartsen voor die wordt gesponsord door Marlboro. Dit is een ramp voor het imago van de diëtist.’ (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content