Voor we verder gaan: Blue Monday is onzin. Het concept dook voor het eerst op in 2005 toen de Britse psycholoog Cliff Arnall beweerde een wetenschappelijke formule te hebben gevonden waarmee de meest 'depressieve' dag van het jaar kon worden achterhaald. Voor de liefhebbers: de formule ziet er zo uit: (W + (D - d)) x T^Q) / (M x N). Zaken zoals het weer, het voorbije kerstfeest en het feit dat iedereen maandagen haat, droegen bij tot de keuze van de derde maandag van januari als 'Blue Monday'. Dit zogenaamde wetenschappelijk 'onderzoek' werd indertijd betaald door een reisorganisatie die er uiteraard alle belang bij had dat mensen hun leventje hier maar ellendig vinden en dus een trip naar 'het betere leven' zouden boeken. De goede raad van de psycholoog om deze blauwe maandag te overleven was dan ook: 'Ga op vakantie!'.
...

Voor we verder gaan: Blue Monday is onzin. Het concept dook voor het eerst op in 2005 toen de Britse psycholoog Cliff Arnall beweerde een wetenschappelijke formule te hebben gevonden waarmee de meest 'depressieve' dag van het jaar kon worden achterhaald. Voor de liefhebbers: de formule ziet er zo uit: (W + (D - d)) x T^Q) / (M x N). Zaken zoals het weer, het voorbije kerstfeest en het feit dat iedereen maandagen haat, droegen bij tot de keuze van de derde maandag van januari als 'Blue Monday'. Dit zogenaamde wetenschappelijk 'onderzoek' werd indertijd betaald door een reisorganisatie die er uiteraard alle belang bij had dat mensen hun leventje hier maar ellendig vinden en dus een trip naar 'het betere leven' zouden boeken. De goede raad van de psycholoog om deze blauwe maandag te overleven was dan ook: 'Ga op vakantie!'.Blue Monday legt niettemin de vinger op een gegeven dat sterk ingebakken zit in onze samenleving: de van nature negatieve ingesteldheid van de mens en de zin tot voortdurend te grommen en te jammeren. 'Eens goed klagen kan deugd doen', zegt positiviteitscoach Greet Van Hecke, een van de initiatiefneemsters van '30 dagen zonder klagen' op Radio 1. Tuurlijk mag je volgens Van Hecke af en toe de brompot uithangen over je werk, je partner, het weer, de trein, de files,... maar doe het dan bewust, omdat het oplucht. Het mag vooral niet een zodanig normale gewoonte worden in je dagelijkse leven dat je het op de duur niet meer opmerkt. 'Het probleem is namelijk dat we vandaag heel vaak uit ons bed stappen en zeggen: "Mijn haar ligt niet goed", "Het weer is niet goed"... We halen het klagen dan uit een soort automatisme boven.'Dat bewustzijn rond klagen wil ook mede-initiatiefneemster Isabelle Gonnissen van MyJobisTop verhogen: 'Dankzij het vele reizen in mijn eerdere job kon ik al snel ervaren hoe goed het in België is: de mogelijkheid om een toffe job te combineren met een gezin door flexibele uren, het sociale vangnet als je een carrière switch wil maken of als het even iets moeilijker gaat, de aantal verlofdagen, het pensioen, en ga zo maar voort. Toch merkte ik dat veel mensen klagen en ontevreden zijn. De statistieken over burn-outs en langdurige zieken spreken boekdelen.'Het advies van Gonnissen is dan ook: 'Doe iets wat je graag doet, dat is goed voor jezelf, je directe omgeving en uiteindelijk ook voor onze economie. Die mindset is trouwens niet alleen op je job van toepassing. Het geldt op alle vlakken - het is een manier van hoe je in het leven staat. Klagen op zich, en dan vooral blijven klagen over dezelfde thema's, is geen oplossing.'Door dertig dagen minder of niet te klagen kunnen we volgens de organisatoren zorgen dat bepaalde linken in ons brein anders gelegd worden zodat we niet automatisch het negatieve maar wel het positieve zouden zien. Dat zou goed zijn voor ons succes, onze gezondheid en onze relaties. De campagne start op 15 januari en loopt tot 14 februari. Elke dag krijgen de deelnemers via de website www.30dagenzonderklagen.be en op de Facebook-pagina een opdracht van de 11 ambassadeurs, onder wie Delfine Persoon en Tine Reymer, om positiever in het leven te staan. Het zijn kleine dingen die je makkelijk in je leven kan inbouwen.Via een geluksbarometer die je op de website kan invullen aan het begin en einde van de campagne kan je meten in welke mate deze opdrachten hebben bijgedragen tot je geluk. Tijdens de campagne gaat ook die andere sensibiliseringsmaand 'Tournée Minérale' van start. Al bijna 40.000 Vlamingen schreven zich daarvoor in. Genieten van het moment met een kopje thee in plaats van te mopperen bij een glas wijn? We komen dan misschien toch nog dichter bij de dalai lama in onszelf dan we ooit hadden kunnen denken.