Tijdens onze twintiger- en dertigerjaren hebben gezondheids- en levensstijlfoutjes de neiging om ongemerkt in ons leven te sluipen en voor u het weet, blijkt u bij uw volgende doktersbezoek een te hoge bloeddruk en suikerspiegel te hebben.
...

Tijdens onze twintiger- en dertigerjaren hebben gezondheids- en levensstijlfoutjes de neiging om ongemerkt in ons leven te sluipen en voor u het weet, blijkt u bij uw volgende doktersbezoek een te hoge bloeddruk en suikerspiegel te hebben. De leeftijd van 40 is daarom een perfect tijdstip om eens op de refreshknop te drukken en kleine probleempjes aan te pakken voor ze in chronische aandoeningen veranderen zoals hartziekten en diabetes, zo schrijft Time.com. Deze fouten maakt u dus beter niet meer:1. E-verslaving Maken digitale toestellen ons ziek? Een beetje wel. Uit een studie van Harvard uit 2011 blijkt dat lang televisiekijken gelinkt is aan een verhoogd risico op diabetes type 2 en cardiovasculaire ziektes . Ook computers hebben ons opgezadeld met een sedentair leven. Een manier van leven die niet natuurlijk is, zelfs 20 jaar geleden niet. Het blauwe licht die smartphones en tablets uitstralen zou dan weer het slaap-waakritme verstoren. Tip: sta elk uur 10 minuutjes recht. 2. Slaap is geen prioriteitNet zoals uw geliefde smartphone hebben uw lichaam en geest tijd nodig om zich op te laden. Volwassenen hebben zo'n 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. Respecteer dit. Een tekort aan slaap doet er u ouder uitzien, maar verhoogt ook het risico op een hoge bloeddruk, beroertes en zwaarlijvigheid. Het zou zelfs bijdragen tot depressie. Tip: zorg voor een ontspannend ritueel voor het slapengaan en verban de smartphone uit de slaapkamer. 3. Maaltijden overslaanEen maaltijd overslaan brengt het metabolisme in de war, met een verhoogd risico op diabetes type 2 als gevolg. De kans bestaat immers dat u zich later op de dag op junkfood stort en te veel gaat eten. Bijna twee derde van de volwassenen met diabetes krijgen hun diagnose tussen de 40 en 64 jaar. Tip: begin de dag met een stevig ontbijt. 4. Waarschuwingssignalen negerenAls uw lichaam u het signaal geeft dat er iets niet goed zit, geef het dan de nodige aandacht. Gezondheidsproblemen die in een zo vroeg mogelijk stadium worden ontdekt, zijn vaak makkelijker te behandelen. Tip: maak een lijstje met vragen en zorgen voor u naar de dokter gaat en vertel uw dokter ook altijd alles. 5. RokenOok als u af en toe in het geniep eens een sigaretje opsteekt, wordt u aanzien als een roker. Rokers hebben een grotere kans op hartziektes, longkanker, beroertes en andere onaangename aandoeningen. Als u voor uw veertigste stopt met roken, daalt de kans op een vroegtijdige dood door roken met maar liefst 90 procent. Met andere woorden: de schade in uw lichaam is omkeerbaar. Tip: laat u helpen in de strijd tegen de sigaret. 6. Te veel zout etenOok al hanteert u het zoutvat niet, zout zit in heel veel voedingsmiddelen, zoals brood, bewerkt vlees, soep, kaas, sauzen en saladedressings. Veel mensen eten dus veel meer zout dan hun lichaam nodig heeft. Te veel zout kan de bloeddruk verhogen, wat een hartaanval en beroerte kan veroorzaken. Het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan volwassenen is om de zoutinname te beperken tot 5 gram per dag. Tip: lees de labels op voedingswaren zorgvuldig. 7. Te weinig water drinkenWater voedt elke cel en orgaan in het lichaam, waaronder de huid. Hoe ouder u wordt, hoe belangrijker het wordt om water te drinken, omdat het dorstgevoel bij ouderen zwakker wordt.Tip: als uw urine een donkere kleur heeft, kan dit betekenen dat u meer water moet drinken. 8. De gewichten overslaan in de fitnessEen fitnesstraining is meer dan 20 minuten op de loopband doorbrengen. Een uitgebalanceerde sportsessie bevat ook gewichtstraining. Het versterkt de spieren en botten en ook uw flexibiliteit en balans varen er wel bij. Deze voordelen worden nog belangrijker wanneer we ouder worden. Zowat de helft van de vrouwen van 50 hebben last van blessures aan de heup, pols of ruggengraat. Tip: gebruik uw eigen gewicht door push-ups of squats te doen. Of gebruik een fles water om uw armoefeningen te doen. 9. Geen seks hebbenMet kleine kinderen en een drukke baan, verdwijnt seks al gauw naar de achtergrond. Maar eens de kinderen de deur uit zijn, zou seks opnieuw een prioriteit moeten zijn. Ook als u ouder wordt, is een gezond seksleven een belangrijk deel van de intimiteit. Tip: als u seks als onaangenaam ervaart, raadpleeg een dokter. Er bestaan behandelingen. 10. ZonnebadenTe lang in de zon of onder de zonnebank liggen, stelt de huid bloot aan schadelijke ultravioletstraling die de huid vroegtijdig doet verouderen en het risico op huidkanker vergroot. Gebruik zonnecrème en beschermende kledij. Dat doet de schade uit het verleden niet verdwijnen, maar het kan erger voorkomen. Tip: koester uw bleke huid. Het is net zo mooi als een bruine tint.11. Kiezen voor suikerrijke dranken De suikertaks van de federale regering heeft het nog maar eens duidelijk gemaakt. Frisdranken zijn gewoon echt niet gezond voor ons. En de light-varianten met artificiële zoetstoffen zijn al niet veel beter. Tip: klik hier en u drinkt nooit nog frisdrank12. Te veel bewerkte voeding etenDe smaak van verwerkt voedsel is te danken aan suiker, vet en zout. Geen goede zaak voor uw gezondheid dus. Vervang uw kant-en-klare maaltijden, zakken chips en charcuterie door volkorenproducten, verse groenten en fruit en mager vlees. Tip: steek uw koelkast vol met gezonde producten.13. Te veel alcohol drinkenHoe ouder het wordt, hoe moeilijker het lichaam het krijgt om met een teveel aan alcohol om te gaan. Matigheid is het codewoord. Tip: drink niet meer dan één glaasje per dag voor vrouwen en twee voor mannen. 14. Te veel sociale mediaAls u denkt dat uw contacten op Facebook en Twitter uw vrienden zijn, dan hebt u het mis. Echte vrienden om ons heen zijn essentieel voor ons welzijn en dat beïnvloedt ook onze fysieke gezondheid. Tip: doe af en toe eens een digitale detox en ga iets drinken met vrienden en familie. 15. Geen zorg dragen voor uzelfVrouwen in de dertig nemen vaak niet de tijd om de nodige onderzoeken te laten uitvoeren. Zo is het belangrijk om uw cholesterolniveau te kennen en elk jaar eens langs te gaan bij de gynaecoloog voor een borstonderzoek en een driejaarlijks uitstrijkje. Tip; voorzorgsmaatregelen als jongvolwassene kunnen een wereld van verschil maken voor uw gezondheid als u ouder wordt.