De hittegolf in België is officieel. Het was al van 2006 geleden dat er nog een hittegolf werd gemeten in de maand juni. In 1976 werd in België de langste hittegolf gemeten. Toen bereikte de temperatuur maar liefst 17 dagen meer dan 30 graden. Ondertussen proberen we het hoofd koel te houden. Maar hoe?
...

De hittegolf in België is officieel. Het was al van 2006 geleden dat er nog een hittegolf werd gemeten in de maand juni. In 1976 werd in België de langste hittegolf gemeten. Toen bereikte de temperatuur maar liefst 17 dagen meer dan 30 graden. Ondertussen proberen we het hoofd koel te houden. Maar hoe? 1. Vermijd zware maaltijden Wanneer u veel eet, zal u het alleen maar warmer krijgen. Uw lichaam heeft immers veel energie nodig om eiwitten en koolhydraten te verbranden, waardoor het opwarmt. Groenten en fruit zijn daarom een goede keuze: licht verteerbaar én gezond. U kiest bovendien beter voor verschillende kleine koude snacks in plaats van één zware maaltijd. 2. Zet elektrische apparaten uit De meeste elektrische apparaten geven warmte af, wanneer ze gebruikt worden of in slaapstand staan. Op het eerste gezicht lijken deze toestellen niet veel bij te dragen tot de warme temperaturen in uw huis, maar alle afzonderlijke apparaten uitzetten, kan wel degelijk een verschil maken. 3. Blijf bewegen Zware inspanningen moet u uiteraard vermijden tijdens een hittegolf. Maar mensen met een zittend beroep kunnen best even rondwandelen of zich af en toe uitrekken. Zo blijft de bloedsomloop actief. 4. Beperk het gebruik van huidoliën en make-upDoordat oliën en make-up de huid isoleren, houden ze warmte vast. Wees dus zuinig met het gebruik ervan tijdens warme dagen. Bovendien kunnen sommige cosmeticaproducten een allergische reactie uitlokken in de zon. 5. Kledij Wanneer de temperaturen buiten stijgen, krijgen we de neiging om zo weinig mogelijk kleren aan te trekken. Toch is het beter om jezelf te bedekken, om zonnebrand tegen te gaan. Laagjes zijn geen goed idee, maar kies voor luchtige stoffen. 6. Water 'Een frisse duik in een zwembad', is voor veel personen het enige waarnaar ze verlangen tijdens een hittegolf. Wanneer dit niet realistisch is, u zit bijvoorbeeld op het werk, kan het nat maken van enkele lichaamsdelen zoals enkels, polsen of ellebogen al voor heel wat afkoeling zorgen. Ook een nat washandje in de nek werkt verfrissend. 7. Luchtcirculatie Een open deur of een ventilator zorgt voor luchtcirculatie waardoor u zich fitter zal voelen. Opgepast richt een ventilator niet direct op het lichaam, want zo kunt u een stijve nek of geïrriteerde ogen krijgen. 8. Drink geen ijskoude dranken Veel water drinken is belangrijk om uitdroging te voorkomen. Maar let op met ijskoude drankjes, want dit heeft net een averechts effect. Door water te drinken met veel ijsblokjes in, daalt de lichaamstemperatuur tijdelijk fors. Dit wordt waargenomen door een soort thermostaat in de hersenen die opnieuw een evenwicht zoekt, waardoor u het extra warm krijgt. Door bijvoorbeeld lauwe thee te drinken gebeurt het tegenovergestelde. Het lichaam ervaart warmte waardoor het de 'thermostaat' lager zet en u het kouder krijgt. Voeg aan uw water ook wat muntblaadjes toe, want dat maakt het water minder saai én het werkt bovendien verfrissend. 9. Sta vroeg op Pas het ritme van uw dag aan. Sta vroeg op wanneer de temperaturen nog dragelijk zijn en houd een siësta in de namiddag, het heetste moment van de dag. 10. Vermijd rode pepers, maar eet chilipepers Bepaalde voedingsmiddelen, zoals pikante pepers, stimuleren de zweetklieren. Want tijdens het eten van pikant eten gaat de hartslag omhoog, waardoor de lichaamstemperatuur lichtjes stijgt. Om het lichaam opnieuw af te koelen, begint u te zweten. Chilipepers helpen dus om het lichaam af te koelen. (AVE)