Johnson clasht met parlement over brexit: wat u moet weten

© Belga Image

De Britten moeten – voorlopig – niet opnieuw naar de stembus, maar het blijft onduidelijk hoe het nu verder moet met de brexit. Overzicht aan de hand van drie vragen.

Wat is er de afgelopen dagen gebeurd?

De regering-Johnson werd dinsdagavond al vernederd in het Lagerhuis, toen de oppositie met de steun van een twintigtal leden van Johnsons eigen Conservatieve partij de parlementaire agenda kon overnemen. Woensdagavond deden de oppositie en de rebellerende Tories dat kunstje nog eens over. Een wetsvoorstel dat Johnson verplicht om Europa opnieuw om uitstel van de brexit te vragen bij gebrek aan een echtscheidingsakkoord, raakte vlot goedgekeurd.

De premier vroeg daarop meteen om vervroegde verkiezingen op 15 oktober, maar beet opnieuw in het zand. De motie kreeg 296 ja-stemmen tegenover 56 stemmen voor het nee-kamp, maar om vervroegde verkiezingen uit te roepen heeft Johnson een tweederdemeerderheid van 434 parlementsleden nodig. De oppositie wil niet naar de stembus zolang de ‘no deal’ niet definitief is uitgesloten. Het wetsvoorstel dat woensdagavond door het Lagerhuis geraakte, moet de horde van het Hogerhuis nog nemen. Dat zou tegen vrijdagavond gebeurd moeten zijn.

Pas daarna zou meer duidelijkheid kunnen komen of en wanneer de Britten dan opnieuw naar de stembus moeten.

Door het overlopen van Philip Lee naar de Liberal Democrats op dinsdag heeft de minderheidsregering van Johnson zelfs met gedoogsteun van de Noord-Ierse DUP ondertussen ook geen meerderheid meer.

Is een ‘no-dealbrexit’, een EU-uitstap zonder akkoord, nu van de baan?

Absoluut niet. Het wetsvoorstel dat gisteren dus goedgekeurd raakte, verplicht Johnson om uitstel te vragen op de Europese top in Brussel op 17 en 18 oktober, als er geen onderhandelde deal uit de bus komt. Maar eerder werd ook al gespeculeerd dat Johnson de wet ook gewoon naast zich neer kan leggen.

Het Britse volk moet kunnen kiezen wie het op 17 oktober naar de Europese top in Brussel stuurt, argumenteerde Johnson eerder al. Maar daarvoor heeft hij dus een tweederdemeerderheid nodig, die hij gisteren niet achter zich kreeg.

Hij zou in principe die regeling nog kunnen omzeilen, maar dan moet hij zelf een nieuw wetsvoorstel laten goedkeuren waardoor hij aan een gewone meerderheid voldoende heeft.

Is een nieuw akkoord met Europa vóór 31 oktober, zoals Johnson tot deze week beoogde, realistisch?

Johnson beweerde eerder deze week van wel. ‘We boeken vooruitgang’, zei hij aan het beging van de week nog. Waarop die conclusie gebaseerd is, kon hij niet uitleggen met het argument dat de onderhandelingen niet in het openbaar maar achter de schermen gevoerd moeten worden.

Met de recente ontwikkelingen ziet het daar echter steeds minder naar uit. Maar het hele brexit-proces heeft al zoveel verrassingen gekend, dat de afloop ook nu weer onvoorspelbaar is.

Maar je kan je de vraag stellen of een alternatieve oplossing, waar nu al bijna drie jaar naar gezocht wordt, überhaupt nog mogelijk is. En ook: wil hij dat zelf wel? Is Johnson niet uit op een harde brexit, als je ziet dat zijn regering ook heel wat harde brexiteers telt.

Het blijft dus koffiedik kijken wat er zal gebeuren. Ook in het geval dat de Britten nieuw uitstel vragen aan Europa – wat Johnson dus absoluut niet wil – moet dat nog unaniem worden goedgekeurd door alle 27 andere lidstaten.

De initiatiefnemers van het voorstel dat gisteren goedgekeurd raakte, hebben het in het voorstel over een uitstel tot 31 januari 2020.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content