Minder titels meer doen verkopen

Uitgeverijen, zoals Meulenhoff Boekerij, gaan vergeleken met twee jaar terug tot bijna de helft minder titels brengen in 2012.

Titelreductie heet het nieuwe fenomeen in uitgeversland. Minder titels brengen maar toch even veel of liefst nog meer boeken verkopen. Meulenhoff Boekerij maar ook WPG gaan die weg op.

Opmerkelijk nieuws in ‘Boekblad’. Yrja Danner, hoofd marketing en verkoop bij Meulenhoff Boekerij, spreekt van een omzet in verkoop in 2011, ook al ging het aantal titels met bijna 25 procent omlaag. In 2011 bracht de uitgeverij 285 titels op de markt waar dat er in 2010 nog 385 waren en toch pluste de omzet dus. Danner: ‘Dit jaar realiseren wij dezelfde boekhandelsomzet met 100 titels minder dan in 2010 puur door een goede selectie, focus en meer aandacht per titel.’

In het geval van Meulenhoff waren de bestsellers van afgelopen jaar ‘Het familieportret’ van Jenna Blum, een familieroman tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog, en ‘Villa Magdalena’ van Santa Montefiore. Meulenhoff wil in 2012 nog meer aan titelreductie doen en plant 210 titels. Vergeleken met 2010 (385 titels) betekent dit dus een inkrimping van bijna 50 procent.

Dat Meulenhoff niet alleen staat in deze ‘less is more’-strategie bewijst een uitspraak van Johan De Koning, directeur-uitgever bij WPG. In ‘De Standaard’ van vandaag zegt hij dat WPG (met onder andere De Bezige Bij en De Arbeiderspers) 20 tot 25 procent minder titels in 2012 zal uitgeven.

Frank Hellemans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content