Acteur en TikTokker Bert De Kock: ‘Verschillende politici boden zich al aan om zich te komen schminken’

© Thomas Sweertvaeger

Komieke TikTokfilmpjes waarin hij een ‘frituurmadam’ speelt, een lifehack met tandpasta in het VRT1-programma WinWin, een rol als B&B-uitbater in een K3-film, ‘schminkinterviews’ in MakeUpDate op VRT Max, en vegetarische kok in Celebrity Masterchef op Play4: Bert De Kock is niet makkelijk in één hokje te duwen. En dat zou hij graag nog even zo houden.

Op een boogscheut van de VRT-toren betrekt Bert De Kock (30) een bescheiden appartementje. Het is achter de schermen bij de openbare omroep dat het voor hem allemaal begon. ‘Ik werkte er als redacteur voor Ketnet. Scenario’s schrijven voor de Ketnetwrappers, filmpjes maken en monteren: dat was dagelijkse kost voor mij.’

Maar toen kwam TikTok en vervolgens corona. Die combinatie bracht de zelfverklaarde laatbloeier op zijn 25ste plots voor de camera. Hij heeft intussen meer dan een half miljoen volgers op TikTok.

Een boomervraag: hoe komt een mens aan een half miljoen volgers?

Bert De Kock: Door vol te houden. Ik ben met mijn TikTokaccount gestart in september 2019, omdat ik dat als redacteur bij Ketnet wel een potentieel interessant platform vond. Zo’n halfjaar later startte de pandemie en moest iedereen in zijn kot blijven. Ik ben grappig bedoelde filmpjes beginnen te maken. En die sloegen aan. Het ene wat meer dan het andere, maar ik kreeg er steeds meer volgers bij. Op zich gebeurt het wel vaker dat iemand met een filmpje viraal gaat en veel volgers scoort. Maar vaak haakt zo’n maker na een tijdje ook weer af. Want de sleutel tot succes op sociale media is vooral volhouden. Telkens met nieuwe en verrassende content komen.

Ik krijg weleens opmerkingen over ‘die onnozelaar met zijn lang haar en zijn domme filmpjes’. Maar doe het mij maar eens na: al vijf jaar lang een paar filmpjes per week maken die mijn volgers blijven boeien. Het is hard werken. Als zelfstandige heb ik nu meer tijd om ermee bezig te zijn, maar toen ik nog Ketnet-redacteur was gingen al mijn weekends eraan op. Het is makkelijk om het over ‘die onnozelaar met zijn lang haar’ te hebben, als je zelf op zondag de hele dag naar de koers zit te kijken terwijl ik filmpjes maak. Je kunt dit alleen maar zo lang volhouden als je het echt graag doet en het als een creatieve uitlaatklep ziet.

‘TikTok is begonnen als een hobby en ik wil dat graag zo houden. Als het als werk zou aanvoelen, met targets voor views, zou ik snel afhaken, denk ik.’

Zou u er intussen van kunnen leven?

De Kock: In theorie wel. Hoewel TikTok, in tegenstelling tot bijvoorbeeld YouTube, geen stukje van zijn inkomsten met zijn populaire makers deelt. Maar je kunt wel gesponsorde content posten. Alleen: dat interesseert me niet. Ik zeg daar bijna altijd nee op. Enkel als een product al een deel van mijn leefwereld is, wil ik het overwegen. TikTok is begonnen als een hobby en ik wil dat graag zo houden. Als het als werk zou aanvoelen, met targets voor views, zou ik snel afhaken, denk ik. Belangrijker voor mij is dat mijn filmpjes deuren geopend hebben. Ik zie mijn TikTokkanaal dan ook meer als een soort portfolio. Zoals in: dit ben ik en dit kan ik.

Met presentatrice Julie Van den Steen in MakeUpDate. ‘Als je jezelf als de mop ziet, neem je de alfamannetjes de wapens uit ­handen.’ © VRT

Welke deuren zijn dankzij uw filmpjes opengegaan?

De Kock: Ik heb al verschillende rollen als stemacteur gekregen. Zo ben ik momenteel te horen als Hippe Smurf in de Vlaamse versie van de film Smurfs. Dat heb ik te danken aan de stemmetjes die ik in mijn TikTokfilmpjes heb gedaan. Daarnaast ben ik niet alleen te horen maar ook te zien als personage Diego in de film K3 en het lied van de zeemeermin. De regisseur kende mij van mijn filmpjes.

‘Dat ik nu veel kansen krijg, is fantastisch. Dat dat ook zo blijft, is niet vanzelfsprekend. Dus ben ik geneigd om op veel ja te zeggen, al wil ik ook niet dat de mensen een overdosis Bert De Kock krijgen.’

Hoe is het ietwat aparte idee voor MakeUpDate ontstaan? Voor wie het niet kent: u en een gast schminken zich als, bijvoorbeeld, een oud vrouwtje of een koe terwijl jullie met elkaar praten.

De Kock: Ook op TikTok, meer bepaald toen de Action weer openging na een coronalockdown. Ik zag daar een set waterverf liggen en heb die meegenomen om in een TikTokfilmpje op mijn gezicht te schilderen. Dat scoorde. Toen dacht ik: zou dat geen leuk tv-format zijn, dit samen met een gast doen en intussen over ons leven praten? De VRT zag er brood in en nu heb ik al drie seizoenen opgenomen. Omdat mijn gasten zo bezig zijn met hun gezicht te schilderen, en mij hetzelfde zien doen, worden ze vanzelf wat losser. Die situatie is eigenlijk absurd, zitten Julie Van den Steen en ik ons daar als een poes te schilderen! Zo ontstaan er gesprekken die in een formelere context allicht niet zouden plaatsvinden. Voor sommigen is dat schminken een drempel, een reden om niet aan het programma deel te nemen. Maar anderen stellen zich zelf kandidaat. Verschillende politici boden zich al aan, wellicht omdat MakeUpDate een voor hen moeilijk te bereiken publiek aanboort: de jongeren. Uit analyses blijkt dat het programma het in die categorie heel goed doet op VRT Max. En nee, ik ga geen namen van politici noemen. (lacht)

© Thomas Sweertvaeger

Ook een ouder publiek heeft u intussen leren kennen, via een rubriek in het consumentenprogramma WinWin en uw deelname aan Celebrity Masterchef. Wil Bert De Kock heel Vlaanderen veroveren?

De Kock: Ik wil vooral zo veel mogelijk proberen, zo veel mogelijk proeven van alles. Ik ben nog volop zoekende. Ik maak nu radio voor Qmusic. Maar ben ik ook een echte radiomaker die dat jarenlang kan en wil doen? Dat ben ik nu aan het ontdekken, goed beseffend dat het allemaal ook snel voorbij kan zijn. Zeker nu onze maatschappij meer en meer bekrompen lijkt te worden. Wie weet is er over een paar jaar geen plaats meer voor mensen zoals ik, die gewoon schaamteloos zichzelf zijn? Dan willen mensen misschien opnieuw de klassieke presentator. Dat ik nu veel kansen krijg, is fantastisch. Dat dat ook zo blijft, is niet vanzelfsprekend. Dus ben ik geneigd om op veel ja te zeggen, al wil ik ook niet dat mensen een overdosis Bert De Kock krijgen.

‘Mijn middelbare school was pure horror. Creativiteit werd totaal niet gestimuleerd. Ik was de vreemde eend in de bijt. Het eendje dat in de pot verf was gevallen.’

Was het altijd al de bedoeling om van achter de schermen te verhuizen naar voor de camera’s?

De Kock: Oorspronkelijk niet, omdat ik gewoon niet wist dat ik dat in me had. Mijn middelbare school was pure horror, die leraars zaten er precies allemaal tegen hun zin. Creativiteit werd totaal niet gestimuleerd. Het enige wat telde was toekomstige handelsingenieurs en juristen kweken. Ik was de vreemde eend in de bijt. Het eendje dat in de pot verf was gevallen.

Dat werd niet geapprecieerd, dus probeerde ik zo min mogelijk uit de toon te vallen. Ik verloochende mijn ware ik en voelde me er heel slecht. Je leest weleens interviews met BV’s over die ene leraar die hen in de juiste richting duwde. Of je hoort mensen zeggen dat hun schooltijd de beste tijd van hun leven was. Daar ben ik jaloers op. Voor mij waren mijn jaren in het middelbaar verloren jaren.

Ik ben uiteindelijk journalistiek gaan studeren omdat ik niet slecht was in talen en hoopte op een redactie terecht te komen. Ik zag mezelf niet in de schijnwerpers staan. Maar door voor Ketnet te werken merkte ik geleidelijk aan dat ik dat toch in me had. Ik heb dan gesolliciteerd om Ketnetwrapper te worden. Er waren vijf plaatsen, ik ben zesde geworden. (lacht) Dat gaf me veel zelfvertrouwen, want de vijf geselecteerden waren toppers als Gloria Monserez.

Een paar jaar later heb ik het opnieuw geprobeerd, maar toen verliep de selectieprocedure via een wedstrijd en lag ik er al snel uit. Ik zal niet ontkennen dat ik ontgoocheld was, maar intussen had ik mijn eigen stem ontdekt op TikTok. Op die manier ben ik via een omweg toch terechtgekomen waar ik hoopte terecht te komen. Door juist wel uit de toon te vallen. Door dat eendje dat in de pot verf is gevallen te tonen.

Als tiener kreeg ik weleens te horen dat het oké was om anders te zijn. Dan wou ik het liefst onder de grond kruipen, want de realiteit was toen anders. Maar nu kan ik zeggen: goed dat ik anders durf te zijn, want het loont.

‘Als je jezelf als de mop ziet, neem je de alfamannetjes de wapens uit handen. En als je ze aan het lachen krijgt, zien ze je niet meer als doelwit.’

Bent u gepest op school?

De Kock: Doordat ik anders was, moest ik zorgen dat ik niet het mikpunt van de alfamannetjes werd. Daar is mijn humor ontstaan, en de zelfrelativering die me vandaag nog altijd kenmerkt. Want als je jezelf als de mop ziet, neem je hen de wapens uit handen. En als je ze aan het lachen krijgt, zien ze je niet meer als doelwit. Daardoor ben ik niet echt gepest in het middelbaar. In het lager onderwijs wel, omdat ik lang haar had. Maar de juf is daar goed mee omgegaan en heeft de pesters stevig op hun plaats gezet. Het is vreemd: toen waren het de kinderen die me uitlachten, nu zijn het de volwassenen die soms gemene commentaren posten. Maar het raakt me niet meer. Als ik dan op het profiel van zo’n volwassene kijk, blijkt het om een 62-jarige oma te gaan. Dan denk ik vooral: hoe zielig om zo bitter je laatste levensjaren door te brengen. En: hopelijk geeft ze dat venijn niet door aan haar kleinkinderen.

© Thomas Sweertvaeger

Dat brengt ons bij de gevaren van sociale media. Vlaamse experts pleitten onlangs voor een verbod voor jongeren onder de 16, omdat ze merken dat het aantal depressies, eetstoornissen en angstaanvallen toeneemt door overmatig schermgebruik. En dan is er nog het cyberpesten. Zou u zo’n verbod een goed idee vinden?

De Kock: Ik ben zeker niet blind voor die problematiek. Ik merk zelf ook dat veel jongeren niet goed in hun vel zitten en dat dat vaak te maken heeft met wat ze op sociale media zien. Ze krijgen compleet onrealistische schoonheidsidealen, bruut geweld, hatelijke commentaren en foute adviezen voorgeschoteld. Daarnaast kunnen sociale media verslavend zijn: er zijn genoeg jongeren die uren per dag scrollen. Maar elke generatie heeft wel zijn ‘verslaving’, bij mij was dat gamen. Maar goed: dat heeft me wel geholpen een hoge reactiesnelheid te kweken en gemakkelijk mijn rijbewijs te halen. Dat is iets anders dan een depressie kweken.

‘Elke generatie heeft wel zijn ‘verslaving’, bij mij was dat gamen. Maar goed: dat heeft me wel geholpen gemakkelijk mijn rijbewijs te halen.’

Maar een verbod op sociale media? Dat zal contraproductief werken. Het wordt voor jongeren dan alleen maar aantrekkelijker. Voor je het weet krijg je mensen die voor een uur een smartphone aan minderjarigen verhuren, die dan nog extremere dingen gaan zien. Verbieden helpt niet. Dat wist mijn moeder zeer goed. Ze heeft me nooit sigaretten of alcohol verboden. Gevolg: ik rook en drink niet. (lacht) Ik denk dat men de verantwoordelijkheid meer bij de platformen zelf moet leggen. Die zijn ongelooflijk goed in het ontwikkelen van algoritmes die zich op je voorkeuren richten. Dan kunnen ze toch ook perfect algoritmes bouwen die ervoor zorgen dat je geen schadelijke content te zien krijgt? Dat lijkt me efficiënter dan een makkelijk te omzeilen verbod.

Bert De Kock

1995: Geboren op 23 maart in Asse.

2019: Start het TikTokprofiel @bertnoternie, dat intussen 560.000 volgers heeft.

2023: Eerste aflevering van MakeUpDate op VRT Max.

2024: Start als radiopresentator op Qmusic.

2025: Is af en toe te zien in de tv-versie van het radioprogramma WinWin.

2025: Eindigt, als vegetariër, vijfde in het zesde seizoen van Celebrity Masterchef.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise