Vlaamse verkoop van romans stuikt in elkaar met bijna 12%

Dankzij de herdenkingsboeken rond WO I houdt de verkoop van informatieve boeken wel stand. © BELGA

Terwijl de reguliere boekenverkoop in de Vlaamse boekhandel in zwaar weer zit, plust de online verkoop via internetboekhandels. Boek.be pleit voor een dringende imagocampagne om het boek te promoten.

Boek.be, de organisatie achter het boekenvak, luidt de alarmklok: voor het derde jaar op rij daalt de verkoop van boeken in de Vlaamse boekhandel. Voor de eerste helft van dit jaar is er een daling van 4,5% voor het boek in het algemeen, met een uitschieter van 11,9% procent minder verkoop voor het genre van de verhalende fictie. Het e-boek heeft slechts een aandeel van 3% binnen de totale boekenverkoop.

Imagocampagne gewenst

Tijd dus voor een imagocampagne voor het boek in Vlaanderen, aldus Boek.be, want de dalende trend in de boekenverkoop laat zich nu al gedurende drie opeenvolgende jaren voelen. De totale omzet in het eerste jaarhelft bedraagt 84,7 miljoen euro, wat een daling betekent van 4,5%. Het aantal verkochte boeken kelderde in deze periode met 6,6% naar 6,5 miljoen stuks.

Het literaire fictie-genre kent de grootste daling: een minus van 11,9%. Terwijl vorig jaar de nieuwe Dan Brown en de nieuwe Khaled Hosseini voor een onverwachte boost zorgden in de verkoop van dit genre, blijkt dit voorjaar geen echte bestsellers op te leveren. ‘Oorlog en terpentijn’, de bejubelde WO I-roman van Stefan Hertmans, was wel een steady seller.

Eerste Wereldoorlog scoort

Bijna alle genres kennen een daling in de verkoop, behalve de non-fictie informatief. Hier zijn het vooral de geschiedenisboeken die op grote belangstelling kunnen rekenen. De vele herdenkingsboeken over WO I slaan duidelijk aan bij het publiek, waardoor dit genre stijgt met 5,1%.

In alle Europese landen kent de boekenverkoop trouwens een negatieve trend. Nederland en Spanje krijgen de zwaarste klappen met respectievelijk – 11,12% en – 9,1%. Duitsland (- 3,8%) en Frankrijk (- 4,2% ) volgen ongeveer dezelfde tendens als Vlaanderen.

Onlineverkoop plust met 14%

Opvallend detail: terwijl de klassieke boekenverkoop rake klappen incasseert, stijgt de onlineverkoop met niet minder dan 14%. Tijd dus om de (grote) internetboekhandels, genre Amazon en Bol.com, actief bij het boekenbeleid te betrekken, zo lijkt het wel.

(Bron: Persbericht Boek.be) FH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content