Craig Thompson en Kader Abdolah

Zondag 6 november komen striptalent Craig Thompson en spraakwaterval Kader Abdolah naar de BB.

Kader Abdolah

Zondag 6 november| 15u| Knack-stand 426 in Hal 4

De Iraans-Nederlandse schrijver Kader Abdolah is een fenomeen. Hij komt op zijn onnavolgbare manier bij Maarten Dessing vertellen over ‘De Koning’, zijn nieuwste roman.

Dwars door Frankrijk met Michiel Hendryckx Zondag 6 november | 12.30u | Oranje Zaal Cyriel Buysse was zowat eerste globetrotter in de Vlaamse letteren én een van de eerste Belgische autobezitters. In 1910 trokken de schrijver en zijn gezin er met zijn automobiel op uit voor een tocht van 5.000 kilometer door Frankrijk. Destijds een heel avontuur, mede door de slechte wegen en de nog frêle techniek van de auto, die toen de kinderschoenen amper ontgroeid was. Het relaas van de avonturen die het gezelschap onderweg beleefde, schreef Buysse neer in de klassieker De vroolijke tocht.Honderd jaar later reisde fotograaf en volbloed Buysse-fan Michiel Hendryckx voor Klara de schrijver achterna, vertrekkend bij Buysses villa ‘Maison Rose’ in het Oost-Vlaamse Afsnee. Onderweg ontmoet hij onder andere Buysses biograaf Joris Van Parys en autokenner Donald Weber. Hendryckx houdt halt op dezelfde plekken die Buysse in zijn verhaal beschrijft en peilt er de sfeer. In deze gelijknamige heruitgave van De vroolijke tocht zijn ook Buysses andere verhalen Per auto en De laatste ronde opgenomen. Een vrolijke ode aan een tijd waarin autorijden nog echt een avontuur was. (Lannoo)

Craig Thompson Zondag 6 november | 14u | Groene Zaal
Ook de graphic novel heeft zijn plaatsje veroverd op menig boekenplank. Met de Amerikaan Craig Thompson komt meteen één van de grootste namen in het genre naar Antwerpen afgezakt. Stripgids-hoofdredacteur Toon Horsten gaat in gesprek met de enigmatische tekenaar. Op zijn 23e debuteerde Thompson met Good-bye, Chunky Rice. Naam maakte hij in 2003 met Blankets, dat later vertaald werd als Een deken van sneeuw. In die 672 pagina’s tellende roman graaft Thompson diep in zijn eigen verleden, als telg uit een erg gesloten religieuze gemeenschap in Amerika. Aan zijn recentste boek, Habibi, werkte hij maar liefst zes jaar. Ook in Habibi speelt religie een rol, alleen speelt het verhaal zich af in een islamitische setting. Dodola en Zam zijn twee kindslaven die samen op de vlucht slaan. In meticuleuze zwart-wittekeningen vat Thompson de verscheurde leefwereld van zijn personages, de tegenstellingen tussen het Westen en de derde wereld, maar ook de ontluikende liefde tussen Dodola en Zam. (Pinceel)

De laatste getuigen 6 november| 15u | Blauwe Zaal
Twintig jaar nadat zijn aangrijpende Holocaustdocumentaire De Laatste Getuigen honderdduizenden kijkers bereikte, pikt Luckas Vandertaelen de draad weer op. De toenmalige regisseur, nu actief als Groen!-politicus, bundelde samen met Dirk Verhofstadt de gesprekken met de laatste Belgische overlevers van de concentratiekampen in Dachau, Buchenwald en Auschwitz. De getuigenissen worden geflankeerd door een rigide historisch kader, waarin Verhofstadt de opkomst van de Nazi’s in Duitsland schetst, aangevuld met een chronologie van de Holocaust, van het eerste concentratiekamp in Dachau tot de gerichte vernietigingspolitiek tegen Joden, zigeuners, politieke tegenstanders en homoseksuelen.Meer dan zestig jaar na de feiten blijven de vragen dezelfde: hoe ga je als mens om met de gruwel van de kampen? Hoe pik je na de bevrijding de draad van je leven weer op? Tegelijk lijkt het boek ook een waarschuwing in te houden: hoe voorkom je dat het ooit opnieuw gebeurt? Twee decennia na de eerste uitzending heeft De Laatste Getuigen nog niets aan actualiteitswaarde ingeboet. (VBK België)


Herman Brusselmans ontmoet James Worthy Zondag 6 november | 15u | Groene Zaal
Nederlander James Worthy mag in Vlaanderen nog een nobele onbekende zijn, bij onze Noorderburen schopt de dertigjarige debutant aardig wat keet. Meer nog: alvorens zich op de literatuur te gooien, was de zelfverklaarde ‘befkoning’ Worthy al een naam in de Nederlandse hiphopscene en op Twitter. Sommige critici vergeleken z’n eerste roman James Worthy zelfs met het oer-egodocument uit de Nederlandse letteren, Ik Jan Cremer. Al zal Cremer in zijn tijd wat minder Twittervolgelingen hebben gehad. Hoe je je entree maakt in de vaderlandse letteren, dat moet je Herman Brusselmans – met De Biografie van John Muts net bevallen van zijn 54e roman – niet meer vertellen. Sinds hij zichzelf drie decennia geleden uitriep tot mooie jonge oppergod van de Vlaamse literatuur, is Brusselmans niet meer uit de belangstelling weg te branden geweest. Dat de aandacht daarbij stelselmatig verschoof van zijn boeken naar ’s schrijvers privéperikelen, is geen bezwaar. Studio-Brusselpresentatrice Sofie Lemaire vraagt de twee schelmen van de Nederlandse letteren uit over hun excentrieke schrijversleven. (VBK)

Frank Hellemans en Michiel Leen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content