Zondag 44 vertrekkende vluchten geschrapt op Brussels airport

Als gevolg van de cyberaanval op een externe dienstverlener moeten er ook zondag op Brussels Airport vluchten worden geschrapt. Het gaat in totaal om 44 van de 257 vertrekkende vluchten, zes daarvan worden omgeleid. Dat zegt woordvoerster Ihsane Chioua Lekhli zondagochtend.

Er is extra personeel opgeroepen, maar de problemen zullen zeker nog een impact hebben op de activiteiten aangezien er nog altijd handmatig ingecheckt moet worden. Zo verwacht de luchthaven opnieuw lange wachttijden en vertragingen.

Zicht op een termijn voor een oplossing is er nog niet. Brussels Airport raadt passagiers aan om de status van hun vlucht na te kijken vooraleer naar de luchthaven te komen en enkel naar de luchthaven te komen als hun vlucht bevestigd is.

Wie een vlucht heeft, komt best op tijd naar de luchthaven: twee uur op voorhand voor Schengenvluchten en drie uur op voorhand voor vluchten buiten de Schengenzone. 

Net als meerdere andere Europese luchthavens heeft Brussels Airport sinds vrijdagavond te maken met technische problemen bij de check-in- en boardingsystemen, door een cyberaanval bij een externe dienstverlener, het Amerikaanse bedrijf Collins Aerospace, dat actief is in verschillende domeinen van de lucht- en ruimtevaarttechnologie. 

Om te lange wachtrijen en laattijdige annuleringen te voorkomen, was aan de luchtvaartmaatschappijen gevraagd om zondag de helft van de 257 geplande vertrekkende vluchten te schrappen, maar dat zijn er uiteindelijk dus maar 44 geworden.

Terugbetaald

Reizigers die hun vlucht geschrapt zien op Brussels Airport als gevolg van de cyberaanval bij een externe dienstverlener, hebben recht op een gratis alternatieve vlucht of een terugbetaling van hun ticket. Dat bevestigt consumentenorganisatie Testaankoop.

Bij een geschrapte vlucht hebben gedupeerden recht op ofwel een gratis alternatieve vlucht naar hun reisbestemming, ofwel een terugbetaling als de reiziger beslist om van zijn of haar reis af te zien. De luchtvaartmaatschappijen zijn in dit specifieke geval geen compensatie verschuldigd omdat er sprake is van een onvoorziene situatie en dus overmacht.

Reizigers die moeten wachten op hun vlucht omdat die vertraging heeft opgelopen, hebben wel recht op bijstand, bijvoorbeeld in de vorm van versnaperingen. Als ze een nacht in de omgeving van de luchthaven moeten doorbrengen, moet de luchtvaartmaatschappij ook hotelaccommodatie voorzien. Wanneer de problemen op de luchthaven van Zaventem verholpen zullen zijn, is nog onduidelijk.

Lees meer over:

Partner Expertise