Dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen nog steeds 14 procent bedraagt, komt volgens de vrouwenorganisaties hoofdzakelijk door de verdeling van de zorgtaken binnen het gezin. Daar moet de vrouw vaak nog meer voor opdraaien dan mannen. "Verdeel de taken eerlijk, voor eerlijke kansen op het werk", is dan ook de boodschap die ze met de Unequal Pay Day- campagne willen uitdragen. Corona heeft de genderkloof in het huishouden en de zorg voor de kinderen alleen maar vergroot, zegt ZIJkant. "Terwijl vaders zich afzonderen voor hun videocalls, klappen moeders aan de keukentafel hun laptop open en helpen ze tegelijk de kinderen met hun huiswerk of steken ze een was in." De organisatie wil meer aandacht vragen voor de problematiek en trekt daarom op 10 november naar de Antwerpse Stadsfeestzaal met een groot "Rad van Fornuis". Voorbijgangers die aan het rad draaien, komen uit bij allerlei taken, van de kinderen in bed stoppen tot de doktersbezoeken regelen, de lakens verversen en de vuilzakken buitenzetten. Met rode en blauwe magneten wordt vervolgens aangegeven of die taak voor de rekening van man of vrouw binnen het gezin is. Om de campagne kracht bij te zetten, komt er ook een Europese campagnespot in 18 talen, met het nummer 'Can't live in a living room' van Red Zebra onder. (Belga)

Dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen nog steeds 14 procent bedraagt, komt volgens de vrouwenorganisaties hoofdzakelijk door de verdeling van de zorgtaken binnen het gezin. Daar moet de vrouw vaak nog meer voor opdraaien dan mannen. "Verdeel de taken eerlijk, voor eerlijke kansen op het werk", is dan ook de boodschap die ze met de Unequal Pay Day- campagne willen uitdragen. Corona heeft de genderkloof in het huishouden en de zorg voor de kinderen alleen maar vergroot, zegt ZIJkant. "Terwijl vaders zich afzonderen voor hun videocalls, klappen moeders aan de keukentafel hun laptop open en helpen ze tegelijk de kinderen met hun huiswerk of steken ze een was in." De organisatie wil meer aandacht vragen voor de problematiek en trekt daarom op 10 november naar de Antwerpse Stadsfeestzaal met een groot "Rad van Fornuis". Voorbijgangers die aan het rad draaien, komen uit bij allerlei taken, van de kinderen in bed stoppen tot de doktersbezoeken regelen, de lakens verversen en de vuilzakken buitenzetten. Met rode en blauwe magneten wordt vervolgens aangegeven of die taak voor de rekening van man of vrouw binnen het gezin is. Om de campagne kracht bij te zetten, komt er ook een Europese campagnespot in 18 talen, met het nummer 'Can't live in a living room' van Red Zebra onder. (Belga)