'We zijn het als Antwerpenaren aan onszelf verplicht om in België en Vlaanderen het voortouw te nemen. Dat gebeurt vandaag niet', zegt Wouter Van Besien. 'Kijk naar de mobiliteit in de stad: de luchtkwaliteit is ondermaats, er zijn nog steeds veel fietsongevallen en bijna iedereen staat stil in de file. Het mobiliteitsplan dat wij hebben gelanceerd is een ambitieus project: investeren in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur zodat we heel wat delen van de stad autoluw kunnen maken. Wonen staat ook hoog op onze agenda: wij willen in vijftien jaar tijd 20.000 woningen bijbouwen en 40.000 huizen renoveren. Die woningen moeten ook betaalbaar blijven.'
...

'We zijn het als Antwerpenaren aan onszelf verplicht om in België en Vlaanderen het voortouw te nemen. Dat gebeurt vandaag niet', zegt Wouter Van Besien. 'Kijk naar de mobiliteit in de stad: de luchtkwaliteit is ondermaats, er zijn nog steeds veel fietsongevallen en bijna iedereen staat stil in de file. Het mobiliteitsplan dat wij hebben gelanceerd is een ambitieus project: investeren in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur zodat we heel wat delen van de stad autoluw kunnen maken. Wonen staat ook hoog op onze agenda: wij willen in vijftien jaar tijd 20.000 woningen bijbouwen en 40.000 huizen renoveren. Die woningen moeten ook betaalbaar blijven.' Hoe kan een stadsbestuur de woningprijzen onder controle houden? Wouter Van Besien: Antwerpen beschikt daarvoor over enkele instrumenten waar het huidige bestuur helaas totaal geen aandacht voor heeft. Zodra een stad met renovatiepremies of andere budgetten betrokken is bij een woningproject, kan ze in ruil eisen dat de huurprijzen van die appartementen binnen de perken blijven. En dat is nodig: de woningprijzen stijgen in Antwerpen sneller dan in de rest van Vlaanderen, terwijl het inkomen onder het Vlaamse gemiddelde zakt. Wat vindt u de slechtste beslissing van dit stadsbestuur, die u ook meteen zult terugdraaien als u de verkiezingen wint? Van Besien: Wat mij vooral stoort, is dat dit stadsbestuur niet alle inwoners respecteert en groepen tegen elkaar opzet. Veralgemeningen zoals burgemeester Bart De Wever of schepen Fons Duchateau soms maken, zijn uit den boze. Zij viseren 'de Berbers', of zeggen dat moslims meer conflictgericht zijn dan Joden. Individuen die over de schreef gaan, moeten worden gestraft. Maar ik zal me nooit schuldig maken aan het wegzetten van hele bevolkingsgroepen. Ik wil net iedereen betrekken bij de stad. En om een concrete beleidsdaad te kiezen: er zijn ook verschillende plannen voor tramverlengingen geschrapt, bijvoorbeeld naar Ekeren en Brasschaat. Ik zal ervoor zorgen dat die er wel komen. Blijkbaar zijn er mensen in de rand bang voor die trams en wie daarop zit, maar dat slaat nergens op. Ook de bussen die dit stadsbestuur heeft geschrapt, willen wij terug laten rijden. Zult u de drie spookstations van de metro onder de Turnhoutsebaan in gebruik nemen? Het stadsbestuur wordt verweten daar geen werk van te willen maken. Van Besien: Het is niet alleen de stad die daarover beslist, maar wij zullen daar wel voor proberen te zorgen. Ook de metropijp onder de Kerkstraat moet weer in gebruik worden genomen. De burgerparticipatie die Gent rond het circulatieplan organiseerde, is mislukt. Zult u beter naar de burger luisteren als u uw nog ambitieuzere mobiliteitsplan gaat invoeren? Van Besien: Als districtsburgemeester in Borgerhout betrok ik de inwoners al bij veel kleinere ingrepen in de buurt. We zullen vanaf dag één onze plannen duidelijk maken, en burgerpanels betrekken bij de uitvoering daarvan. Natuurlijk, onze doelstellingen wijzigen niet: wij willen een betere luchtkwaliteit en meer verkeersveiligheid in de stad. Dus er zal ook naar Fernand Huts worden geluisterd? Van Besien: Zeker. Naar alle bedrijfsleiders trouwens. Maar ik was al aangenaam verrast door de reacties van Unizo en automobilistenbond VAB op de plannen die we onlangs voorstelden. Mobiliteit is al lang geen verhaal meer van burgers tegen bedrijven, of van fietsers tegen auto's. Zoals het vandaag loopt, werkt het verkeer voor iedereen even slecht: ook de auto's staan stil. Een laatste vraagje: u blies Samen op omdat de rol van Tom Meeuws in de ogen van Groen onhoudbaar was geworden. Maar de SP.A zei altijd dat jullie van alles wat er over De Lijn naar buiten kwam al lang op de hoogte waren. Klopt dat? Van Besien: Ik doe niet meer mee in het spel dat er tot op vandaag rond Tom Meeuws wordt gespeeld. Deze campagne moet gaan over wat goed is voor de Antwerpenaar.