'Je hebt politici, ook in ons land, die likes kopen.' Het was een vluchtige opmerking van vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) in De afspraak op Canvas. Knack vroeg de minister om duiding, maar hij wil liever niet ingaan op het citaat. Daarom vroegen we de partijen naar hun like-beleid.
...

'Je hebt politici, ook in ons land, die likes kopen.' Het was een vluchtige opmerking van vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) in De afspraak op Canvas. Knack vroeg de minister om duiding, maar hij wil liever niet ingaan op het citaat. Daarom vroegen we de partijen naar hun like-beleid. Zelden was er zo veel eensgezindheid onder Groen, SP.A, CD&V, Open VLD, N-VA en Vlaams Belang. Geen van hen koopt likes of heeft weet van verkozenen die dat doen, heet het. Ook wordt de praktijk sterk afgeraden: 'Het heeft geen nut om aan windowdressing te doen en zo je aantal likes op te krikken', zegt Kristof Windels, partijwoordvoerder van Open VLD. 'We juichen het zeker niet toe. Ook op vormingen vermelden we dat likes kopen geen optie is, de focus moet op goede content liggen', vertelt Jonas Dutordoir, woordvoerder van Groen. 'Het heeft geen enkel nut en het werkt contraproductief', horen we bij Michel Cardon, verantwoordelijk voor sociale media en digitale communicatie bij Vlaams Belang. Wel gaat er bij alle partijen geld naar gesponsorde boodschappen. 'Wij stimuleren mandatarissen om met kwaliteitsvolle posts gericht mensen aan te spreken', zegt Sarah Vandecruys, woordvoerster van SP.A. Vlaams Belang merkt op dat het niet op alle sociale media mag promoten. Zo weigert Twitter advertenties van de extreemrechtse partij. Hoeveel geld gaat er naar die gesponsorde posts? Eén partij laat vallen dat het om een paar duizend euro per maand gaat, maar niemand wil de boekhouding voor sociale media blootleggen. Knack jaagde de Facebookpagina's van de bovengenoemde partijen door Fblikecheck.com, een tool die analyseert uit welke landen de likes afkomstig zijn. Daar is weinig vreemds op te zien, behálve bij CD&V, waar slechts 18.811 van de 35.752 likes afkomstig zijn uit België. Op de tweede plaats staat India met 10.266. Ook enkele Afrikaanse landen leveren elk een paar honderd fans. Wat maakt CD&V zo populair in India? Tom Schiettecat, directeur communicatie, zit duidelijk verveeld met de vraag maar benadrukt dat zijn partij geen likes kocht. Het gaat om een verkeerd gelopen campagne. 'We hebben naar aanleiding van de verkiezingen gemerkt dat we een achterstand hadden op sociale media. Daarom hebben we daar extra mensen en budget op gezet om ons te versterken. We hebben niet betaald voor click farms, maar wel acties opgezet met gesponsorde posts naar specifieke doelgroepen. Op een bepaald moment hebben we vastgesteld dat er bij een bepaalde actie een aantal posts internationaal zijn opgepikt, wat niet de bedoeling was.' Schiettecat wijst naar twee gesponsorde posts in het Engels die als doel hadden de CD&V-pagina te laten liken. In beide gevallen gaat het om standpunten van kandidaat-burgemeester Kris Peeters over Port of Antwerp en Antwerpen als diamantstad. 'We hebben gezien dat het bericht werd opgepikt vanuit de Indiase markt, vooral omdat we hebben gemikt op mensen met interesse in de haven van Antwerpen en de diamantsector. Intussen hebben we daar intern betere afspraken over gemaakt. Sinds kort worden de Indiase volgers geleidelijk van onze pagina gehaald.'