Waarom oktober dé filemaand bij uitstek is

© ImageGlobe

Op de Vlaamse snelwegen stond rond 8.30u alweer circa 200 kilometer file. Ook maandag en woensdag zorgden enkele ongevallen voor lange files. Velen onder u hebben het gemerkt: oktober doet zijn naam als dé filemaand bij uitstek opnieuw alle eer aan.

De grote probleempunten vanochtend zijn de Brusselse buitenring, de Antwerpse ring en de E34 ter hoogte van Turnhout.

Brussel

Op de Brusselse buitenring tussen Wemmel en Jette was lange tijd slechts één rijstrook beschikbaar, na een aanrijding tussen acht voertuigen rond 7 uur. Rond 8 uur waren drie voertuigen, twee auto’s en een bestelwagen, nog niet weggehaald. Iets voor 9 uur zijn alle voertuigen weggehaald en is de rijbaan er weer volledig vrij, meldt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.

Hij waarschuwt wel dat de wachttijden zullen blijven aanhouden. Vanaf Sint-Stevens-Woluwe is het zo meer dan twee uur aanschuiven. ‘Het verkeer staat er zo goed als stil.’

Ook maandag zorgde een defecte vrachtwagen ter hoogte van Jette, in combinatie met het regenweer, voor een problematische ochtendspits op de Brusselse buitenring.

Door de problemen op de Brusselse buitenring moet het verkeer op de A12 vanaf Londerzeel ook al rekening houden met een wachttijd van een anderhalf uur. Daardoor is het ook druk op de lokale wegen in de Brusselse noordrand.

Antwerpen

Door een ongeval voor de ochtendspits op de Antwerpse ring, op knooppunt Antwerpen-Zuid, en een later ongeval ter hoogte van Borgerhout, stonden ook al vroege files op de snelwegen uit de Kempen. Dat heeft eveneens gevolgen op de latere ochtendspits op de Antwerpse ring.

Bovendien is een nieuwe werffase gestart op de E34 bij Turnhout, waardoor het daar een uur aanschuiven is vanuit Eindhoven.

Dé filemaand

Het is velen onder u al opgevallen: oktober doet zijn naam als filemaand alle eer aan. In de eerste helft van de maand stond er opgeteld maar liefst 4.799 km file. Ter vergelijking: in de eerste 15 dagen van oktober vorig jaar was dat 4.544 km. Dat blijkt uit cijfers van de VRT-verkeersredactie.

‘Gemiddeld is in oktober de filezwaarte (lengte maal duur) per dag het hoogst,’ legt Beeckman uit aan Knack.be. ‘Dat komt omdat oktober economisch gezien de zwaarste maand is. Waar in september nog wel wat mensen op reis zijn, zijn in oktober de meesten aan het werk. De pendelaars zijn dan ook het talrijkst. Voor studenten is het academiejaar weer begonnen, bedrijven draaien op volle toeren en er zijn ook veel beurzen en seminaries. Dat alles in combinatie met de meestal slechte weersomstandigheden maakt van oktober dé filemaand bij uitstek.’

‘Als je de top 20 van zwaarste filedagen in lengte erbij zou nemen, dan vallen die allemaal in de laatste drie maanden van het jaar. Dat heeft uiteraard ook veel te maken met het slechte weer.’

Factoren

Op de vraag waarom het soms zo lang duurt voor de weg weer is vrijgemaakt na een ongeval of een panne, heeft Beeckman geen eenduidig antwoord.

‘Dat kan aan zoveel factoren liggen. Vanochtend was dat alleszins niet overdreven. Je zit met verschillende diensten die hun rol hebben. Bovendien is het zo dat als er meerdere ongevallen tegelijkertijd zijn gebeurd, de ongevallen met gewonden voorrang krijgen en bijvoorbeeld takelwerken misschien wat langer moeten wachten. Vanochtend in Jette ging het om een aanrijding met een achttal voertuigen, waaronder een bestelwagen die moest getackeld worden. Dat duurt sowieso wat langer.’


‘Takeldiensten staan mee in de file’

N-VA herinnert eraan dat Vlaanderen al jaren vragende partij is om hulp- en takeldiensten toe te laten op de pechstrook, zodat ze snel hulp kunnen bieden bij ongevallen. Nu verhindert de wegcode dit en moeten deze diensten mee aanschuiven in de file. ‘De wegcode is nog steeds federale materie. Als Vlaanderen iets wil gewijzigd zien, moet het dat beleefd vragen, ook al is het gros van de mobiliteitsbevoegdheden in Vlaamse handen’, zegt parlementslid Lies Jans in een persbericht.


‘Wat we nu zien is werkelijk Kafka: na jaren vragende partij te zijn voor een aantal wijzigingen, is er uiteindelijk een voorstel van staatssecretaris Wathelet om ze deels op te nemen. De staatssecretaris speelt de bal nu door naar Vlaams minister Crevits door er op te wijzen dat Vlaanderen nog geen advies gegeven heeft. Deze soap moet voor ons stoppen. We staan al genoeg in de file en dergelijke nodeloze discussies helpen ons geen stap vooruit. Bovendien wordt hier nogmaals aangetoond dat de versnippering van bevoegdheden, in dit geval op vlak van mobiliteit, goed en efficiënt bestuur in de weg staat. De fameuze zesde staatshervorming brengt in deze ook geen soelaas’.

Partner Content