De maaltijden worden geleverd binnen de drie uur en zijn in eerste instantie bestemd voor een 70-tal personen die afhangen van het OCMW van Anderlecht. Vervolgens komen ook leden van het OCMW van Jette en Laken aan de beurt. Het gaat om een testfase van twee maanden, die wordt ondersteund door Brussel Mobiliteit.

Brusselse Keukens, een Brusselse vzw, bereidt maaltijden en levert die onder andere aan crèches, scholen, rusthuizen en ziekenhuizen. Daarnaast brengt de vereniging de maaltijden ook aan huis bij bijvoorbeeld mensen die steun krijgen van het OCMW en beperkt mobiel zijn. Dagelijks worden gemiddeld 15.000 maaltijden geleverd door Brusselse Keukens, waarvan 300 aan huis.

Op 11 oktober werd van start gegaan met de testfase van de leveringen per elektrische fiets met aanhangwagen. Na afloop van de testfase kan deze milieuvriendelijke manier van rondbrengen worden uitgebreid worden naar andere maaltijdleveringen.

'De keukens produceren 4,5 miljoen maaltijden per jaar,' aldus Benoit Hellings. 'De bedoeling is om te testen hoe de bezorging van de maaltijden op een veel milieuvriendelijkere manier kan gebeuren. (...) Dit maakt de rondes ook efficiënter omdat de fietsen op plaatsen kunnen komen waar de grotere, meer vervuilende bestelwagens niet raken.' De vzw berekende dat het inzetten van de bakfietsen neerkomt op 3 ton vermeden CO2-uitstoot per jaar.

De maaltijden worden geleverd binnen de drie uur en zijn in eerste instantie bestemd voor een 70-tal personen die afhangen van het OCMW van Anderlecht. Vervolgens komen ook leden van het OCMW van Jette en Laken aan de beurt. Het gaat om een testfase van twee maanden, die wordt ondersteund door Brussel Mobiliteit. Brusselse Keukens, een Brusselse vzw, bereidt maaltijden en levert die onder andere aan crèches, scholen, rusthuizen en ziekenhuizen. Daarnaast brengt de vereniging de maaltijden ook aan huis bij bijvoorbeeld mensen die steun krijgen van het OCMW en beperkt mobiel zijn. Dagelijks worden gemiddeld 15.000 maaltijden geleverd door Brusselse Keukens, waarvan 300 aan huis.Op 11 oktober werd van start gegaan met de testfase van de leveringen per elektrische fiets met aanhangwagen. Na afloop van de testfase kan deze milieuvriendelijke manier van rondbrengen worden uitgebreid worden naar andere maaltijdleveringen. 'De keukens produceren 4,5 miljoen maaltijden per jaar,' aldus Benoit Hellings. 'De bedoeling is om te testen hoe de bezorging van de maaltijden op een veel milieuvriendelijkere manier kan gebeuren. (...) Dit maakt de rondes ook efficiënter omdat de fietsen op plaatsen kunnen komen waar de grotere, meer vervuilende bestelwagens niet raken.' De vzw berekende dat het inzetten van de bakfietsen neerkomt op 3 ton vermeden CO2-uitstoot per jaar.