VRT mag meer inkomsten uit digitale reclame halen

VRT toren
© Belga

Dinsdag spreekt de raad van bestuur van de VRT zich uit over de beheersovereenkomst, waarover vrijdagavond in de Vlaamse regering een akkoord is bereikt. Uit de tekst die vanaf 1 januari 2026 voor vijf jaar de werking en financiering van de openbare omroep bepaalt, blijkt dat de VRT jaarlijks in totaal 91,7 miljoen euro aan commerciële inkomsten mag werven. Voor digitale reclame ligt het subplafond op 13 miljoen euro. Dat meldt De Tijd, De Morgen en Het Laatste Nieuws.

De omroep zou een dotatie van 296,4 miljoen euro per jaar krijgen, goed voor 60 procent van de middelen. De overige 40 procent moet uit de markt worden gehaald, vooral via reclame.

Daarbij moet de VRT zich houden aan een aantal regels zoals een limiet op de totaalinkomsten uit reclame (het algemeen reclameplafond), afzonderlijke limieten op verschillende soorten reclamebronnen (zogenaamde subplafonds) en regels over welke reclameformats mogen worden gebruikt.

De VRT wilde meer bewegingsvrijheid. In de tekst zoals die ter goedkeuring voorligt, mag de VRT jaarlijks in totaal 91,7 miljoen euro aan commerciële inkomsten werven. Binnen dat algemene plafond moet de publieke omroep zich houden aan twee subplafonds.

Voor televisie gaat dat bedrag omhoog van 18,7 miljoen euro naar 22 miljoen euro. Voor digitale reclame stijgt het bedrag van 2,5 miljoen euro naar 13 miljoen euro. Dat oogt als een enorme sprong, maar de bedragen zijn niet een-op-een te vergelijken, omdat er nu meer reclameformats onder de noemer vallen.

Lees meer over:

Partner Content