Vrouwenrechtenactiviste Darya Safai: ‘De hoofddoek zet vrouwen weg als tweederangsgeslacht’

© Reuters

Vrouwenrechtenactiviste Darya Safai begreep niet waarom feministes tijdens de Women’s March een hoofddoek droegen. ‘Niemand doet dat uit vrije wil.’

Wat hebben de scherpste opiniestukken op Knack.be teweeggebracht? Knack vroeg het aan de auteurs.


Lees hier het opiniestuk van Darya Safai van 26 januari 2017: Women’s March: ‘Hoe kun je discriminatie bestrijden met het symbool van andere discriminatie?’

Waarom hebt u de pen ter hand genomen?

Darya Safai: Tijdens de Woman’s March wilden feministen het seksisme van president Trump aankaarten, maar ze bombardeerden een jonge vrouw met een Amerikaanse vlag als hoofddoek tot symbool van die mars. Zelfs westerse vrouwen begonnen zonder enige kritiek hoofddoeken te dragen, uit respect.

Dat deed u denken aan de nadagen van de islamitische revolutie in Iran.

Safai: Na die revolutie begon ayatollah Khomeini te praten over een verplichte hoofddoek. Duizenden mensen zijn toen op straat gekomen. Maar de extreemlinkse feministen vonden dat we moesten strijden tegen het imperialisme en het kapitalisme, níét tegen de verplichte hoofddoek en de bijbehorende sharia. Nu zie je hetzelfde: er wordt gedemonstreerd tegen seksisme, populisme en discriminatie, wat zeker positief is, maar het symbool wordt dan wél de vrouwonvriendelijke hoofddoek. Ik viel achterover toen ik zag dat Linda Sarsour een van de organisatoren van de Women’s March was: zij is een overtuigd volger van de sharia – dat wil dus zeggen dat vrouwen vanaf hun negende rijp zijn voor het huwelijk, en dat overspelige vrouwen gestenigd mogen worden.

Vrouwenrechtenactiviste Darya Safai: 'De hoofddoek zet vrouwen weg als tweederangsgeslacht'

Maar een hoofddoek kan toch ook een vrije keuze zijn?

Safai: Geen enkel kind wordt geboren met de nood aan een hoofddoek, die nood is een gevolg van opvoeding, indoctrinatie en sociale druk. Ik zie in Antwerpen genoeg vrouwen die verstoten worden door hun familie als ze geen hoofddoek willen dragen.

In de westerse samenleving hebben we het aantal hoofddoeken sterk zien stijgen omdat we niet kritisch genoeg waren over de filosofie erachter, die geen enkele vrijheid en gelijkwaardigheid voor vrouwen erkent. Wie de hoofddoek bekritiseert, is islamofoob en wil polariseren. Terwijl dit een kwestie is van mensenrechten. De hoofddoek is geen onschuldig accessoire, hij zet vrouwen weg als tweederangsgeslacht. We mogen nooit vervallen in cultuurrelativisme. Genitale verminking is ook een deel van de cultuur in bepaalde landen, maar dat keuren we toch ook af?

Hebt u het gevoel dat uw opiniestuk een grote impact heeft gehad?

Safai: Ik krijg nog dagelijks e-mails en berichten via sociale media. Zelfs vanuit de moslimgemeenschap komen veel positieve reacties: mensen die me vertellen hoe belangrijk het is dat ik opkom tegen die discriminatie, omdat ze dat zelf vaak niet openlijk kunnen of durven.

In oktober raakte bekend dat u gesprekken had gevoerd met N-VA. Zult u in 2018 op een verkiezingslijst staan?

Safai: Ik sluit niet uit dat ik ooit in de politiek stap, maar alleen als ik daarmee meer kan betekenen in de strijd voor vrouwenrechten. Op zich heb ik geen politieke ambities, maar ik wil wel alles geven voor meer gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen, en voor een harmonieuze samenleving.

Partner Content