Voka: ‘Graduele invoering onderwijshervorming mag geen alibi zijn voor nog meer vertraging’

© Belga
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

‘De onderwijshervorming was cruciaal, we zijn tevreden dat er na 15 jaar vernieuwing op komst is. Al is het akkoord niet zo verregaand als de eerste voorstellen’, aldus Jo Libeer van de Vlaamse Werkgeversorganisatie Voka.

Na moeizame onderhandelingen bereikte de Vlaamse regering een akkoord over de hervorming van het secundair onderwijs. Door een gerichtere studiekeuze moeten schoolverlaters een betere aansluiting vinden bij de arbeidsmarkt. Drie vragen aan Jo Libeer gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Werkgeverorganisatie Voka.

1. De hervorming kwam er zogenaamd op vraag van de bedrijfswereld, bent u tevreden?

Jo Libeer: “Het akkoord is een goede eerste stap. De hervorming van het secundair onderwijs was dringend en ontzettend belangrijk. Het probleem van jongeren die geen aansluiting vinden bij de arbeidsmarkt, wordt namelijk alsmaar groter. Voor ingenieurs staan er vandaag bijvoorbeeld 9.000 vacatures open. Uit PISA- onderzoek blijkt dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruit gaat. België scoort nog steeds goed, maar gaat wel achteruit. Dat is verontrustend. Daarom werden hervormingen cruciaal. 15 procent van de afgestudeerden zijn ongekwalificeerd, dat cijfer is verontrustend.”

“We zijn dus tevreden met de hervorming, al is die niet zo verregaand als eerste voorstellen. Politici moesten onder meer bewijzen dat ze een compromis kunnen sluiten en daarom werden er toegevingen gedaan. Zo is de brede eerste graad, iets minder breed als aanvankelijk gedacht. Maar er werd in ieder geval een duidelijk kader gecreëerd. En nu moet de uitvoeringsambitie worden waargemaakt.”

2. Opvallend zijn de uiteenlopende interpretaties van het akkoord : Zijn de schotten tussen ASO, BSO en TSO nu definitief verleden tijd?

Libeer: “Als ik de tekst lees, merk ik duidelijk dat de schotten tussen ASO, BSO en TSO zijn weggewerkt. Leerlingen kunnen nu kiezen uit een brede waaier van mogelijkheden sommige meer academisch, andere meer beroepsgericht en zonder de schotten komen leerlingen hopelijk sneller op hun juiste plaats terecht.

“Al zal de invoering gradueel gebeuren. Ik hoop dat de zogenaamde ‘overdachte’ invoering geen alibi is voor nog meer vertraging. We praten al 15 jaar over een onderwijshervorming. Wat er nu is doorgekomen is zeker niet nieuw. En er zullen nog verschillende hindernissen moeten worden overwonnen. Hoe ga je dat eenduidige systeem bijvoorbeeld financieren?

3. Zal deze hervorming bruggen bouwen tussen het onderwijs en de bedrijfswereld?

Libeer: “Dat is alleszins de bedoeling. De aansluiting met de arbeidsmarkt wordt nauwer. Voor werkgevers is die betrokkenheid belangrijk. Tegelijkertijd biedt dit systeem mogelijkheden tot nieuwe onderwijsvormen: zoals het duaal leren dat al in veel Duitse scholen gangbaar is. Leerlingen kunnen kennis vergaren op de schoolbanken, maar tegelijkertijd een deel van hun schooltijd op de werkvloer doorbrengen. Aangepaste stages levert de nodige werkervaring op.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content