De ESRA-studie is een wereldwijde enquête in 32 landen over verkeersveiligheid onder leiding van Vias institute. In België werd een representatief staal van 2.000 weggebruikers bevraagd. Uit de enquête blijkt dat één op de vier Belgische bestuurders (24%) aangeeft de laatste maand gereden te hebben nadat ze mogelijk boven de wettelijke limiet zaten.

Daarmee scoren we niet alleen veel slechter dan het Europese gemiddelde (13%), maar doen we het vooral het allerslechtste van de 32 bevraagde landen. Het verschil met de beste leerlingen van de klas Hongarije (4%), Finland (4%) en Polen (6%) is erg groot. Maar ook ten opzichte van buurlanden zoals Nederland (9%) en Duitsland (9%) blijkt duidelijk dat onze mentaliteit ten opzichte van alcohol achter het stuur nog veel te laks is, zegt Vias.

Niet alleen automobilisten rijden rond onder invloed van alcohol. Ook kwetsbare weggebruikers doen dat. Vooral bij fietsers is het probleem groter in ons land dan elders in Europa. 28% zegt in de afgelopen maand met een glaasje te veel op met de fiets gereden te hebben. Het Europees gemiddelde bedraagt 17%.

Een op de vier Belgische bestuurders (24%) is overigens de afgelopen twaalf maanden door de politie gecontroleerd op alcohol achter het stuur. In Europa ligt dat gemiddelde op 18%.

Drugs en telefoons een probleem

Volgens Vias zijn drugs een steeds groter wordend probleem achter het stuur, zeker bij jongeren. Een op de zeven Belgische jongeren (14%) geeft toe in de laatste maand gereden te hebben 1 uur na het nemen van illegale drugs. Cannabis is de meest gebruikte drug achter het stuur.

Ondanks de toename van de snelheidscontroles in heel het land en een duidelijke stijging van het aantal boetes voor snelheidsovertredingen blijft snelheid een groot probleem op onze wegen. 68% van de Belgen zegt in de afgelopen maand sneller gereden te hebben dan de wettelijke limiet op de autosnelwegen. Het Europees gemiddelde is 62%.

Nog een pijnpunt: meer dan één op de vier Belgische bestuurders (28%) geeft toe in de afgelopen maand mails of berichten op sociale media gelezen of verstuurd te hebben achter het stuur. Daarmee doen we het iets slechter dan de rest van Europa (24%). Een op de vijf Belgische bestuurders (22%) deed ook nog een telefoontje met de gsm in de hand.

Maar er is ook een beetje positief nieuws: de laatste gedragsmeting van Vias gaf al aan dat we steeds vaker vooraan en achteraan de gordel dragen. Toch zeggen drie op de tien passagiers (30%) dat ze hun gordel wel eens niet gedragen hebben als ze achterin plaatsnamen in de wagen. Daarmee doen we het wel beduidend beter dan het Europese gemiddelde (36%).

De ESRA-studie is een wereldwijde enquête in 32 landen over verkeersveiligheid onder leiding van Vias institute. In België werd een representatief staal van 2.000 weggebruikers bevraagd. Uit de enquête blijkt dat één op de vier Belgische bestuurders (24%) aangeeft de laatste maand gereden te hebben nadat ze mogelijk boven de wettelijke limiet zaten. Daarmee scoren we niet alleen veel slechter dan het Europese gemiddelde (13%), maar doen we het vooral het allerslechtste van de 32 bevraagde landen. Het verschil met de beste leerlingen van de klas Hongarije (4%), Finland (4%) en Polen (6%) is erg groot. Maar ook ten opzichte van buurlanden zoals Nederland (9%) en Duitsland (9%) blijkt duidelijk dat onze mentaliteit ten opzichte van alcohol achter het stuur nog veel te laks is, zegt Vias. Niet alleen automobilisten rijden rond onder invloed van alcohol. Ook kwetsbare weggebruikers doen dat. Vooral bij fietsers is het probleem groter in ons land dan elders in Europa. 28% zegt in de afgelopen maand met een glaasje te veel op met de fiets gereden te hebben. Het Europees gemiddelde bedraagt 17%. Een op de vier Belgische bestuurders (24%) is overigens de afgelopen twaalf maanden door de politie gecontroleerd op alcohol achter het stuur. In Europa ligt dat gemiddelde op 18%.Drugs en telefoons een probleemVolgens Vias zijn drugs een steeds groter wordend probleem achter het stuur, zeker bij jongeren. Een op de zeven Belgische jongeren (14%) geeft toe in de laatste maand gereden te hebben 1 uur na het nemen van illegale drugs. Cannabis is de meest gebruikte drug achter het stuur. Ondanks de toename van de snelheidscontroles in heel het land en een duidelijke stijging van het aantal boetes voor snelheidsovertredingen blijft snelheid een groot probleem op onze wegen. 68% van de Belgen zegt in de afgelopen maand sneller gereden te hebben dan de wettelijke limiet op de autosnelwegen. Het Europees gemiddelde is 62%. Nog een pijnpunt: meer dan één op de vier Belgische bestuurders (28%) geeft toe in de afgelopen maand mails of berichten op sociale media gelezen of verstuurd te hebben achter het stuur. Daarmee doen we het iets slechter dan de rest van Europa (24%). Een op de vijf Belgische bestuurders (22%) deed ook nog een telefoontje met de gsm in de hand. Maar er is ook een beetje positief nieuws: de laatste gedragsmeting van Vias gaf al aan dat we steeds vaker vooraan en achteraan de gordel dragen. Toch zeggen drie op de tien passagiers (30%) dat ze hun gordel wel eens niet gedragen hebben als ze achterin plaatsnamen in de wagen. Daarmee doen we het wel beduidend beter dan het Europese gemiddelde (36%).