De Vlaamse gewestwegen tellen 1.635 punten met verkeerslichten, die niet allemaal goed zijn aangepast aan de echte verkeerssituatie. Dat maakt dat de gewestwegen minder vlot en veilig zijn dan ze zouden kunnen zijn, stelt Ben Weyts. 'Het verkeer is voortdurend in beweging. De verkeerssituatie op een kruispunt kan na enkele jaren grondig veranderd zijn. Als het verkeer verandert, moeten we ook de lichten aanpassen.'

Proefproject op drie locaties

Het Agentschap Wegen en Verkeer start nog deze maand een proefproject op drie locaties. De eerste proef begint komende maandag op het kruispunt van de N41 met de N17 in Dendermonde. Wegen en Verkeer zal het verkeer er bestuderen met camera's en telslangen op de weg, maar ook met de - geanonimiseerde - gegevens die elk gps-toestel uitzendt.

'Zo kunnen we bestuderen waarop de verkeerslichten moeten worden afgestemd, bijvoorbeeld op de snelheid van de wagens of de lengte van de file', is te horen bij Weyts. 'Met de gps-data kunnen we ook bekijken of de bestuurders eventueel gebruik maken van sluipwegen en alternatieve routes.'

Bijstellen

De studie moet resulteren in een lijst met criteria die Wegen en Verkeer kan gebruiken om de regeling van de lichten bij te stellen. De resultaten worden begin volgend jaar verwacht. (Belga)

De Vlaamse gewestwegen tellen 1.635 punten met verkeerslichten, die niet allemaal goed zijn aangepast aan de echte verkeerssituatie. Dat maakt dat de gewestwegen minder vlot en veilig zijn dan ze zouden kunnen zijn, stelt Ben Weyts. 'Het verkeer is voortdurend in beweging. De verkeerssituatie op een kruispunt kan na enkele jaren grondig veranderd zijn. Als het verkeer verandert, moeten we ook de lichten aanpassen.' Het Agentschap Wegen en Verkeer start nog deze maand een proefproject op drie locaties. De eerste proef begint komende maandag op het kruispunt van de N41 met de N17 in Dendermonde. Wegen en Verkeer zal het verkeer er bestuderen met camera's en telslangen op de weg, maar ook met de - geanonimiseerde - gegevens die elk gps-toestel uitzendt. 'Zo kunnen we bestuderen waarop de verkeerslichten moeten worden afgestemd, bijvoorbeeld op de snelheid van de wagens of de lengte van de file', is te horen bij Weyts. 'Met de gps-data kunnen we ook bekijken of de bestuurders eventueel gebruik maken van sluipwegen en alternatieve routes.' De studie moet resulteren in een lijst met criteria die Wegen en Verkeer kan gebruiken om de regeling van de lichten bij te stellen. De resultaten worden begin volgend jaar verwacht. (Belga)