De maatregelen om het coronavirus terug te dringen, hebben ook op de Vlaamse snelwegen een stevige impact. In het voorjaar van 2020 was er een historische terugval van het verkeer en de files, maar ook in 2021 blijven de verkeersprestatie en de filezwaarte onder het niveau dat we gewoon zijn. Het verkeer op de Vlaamse wegen neemt stilaan week na week toe. Er was in de tweede week van maart echter nog altijd 20,5 procent minder autoverkeer dan twee jaar geleden, maar wel 3,9 procent meer vrachtverkeer. De filedruk ligt wel nog een pak lager dan in dezelfde periode in 2019. Gemiddeld was er een daling van 65 procent in vergelijking met dezelfde week twee jaar geleden. Op de snelwegen in de regio Antwerpen lag de filezwaarte 59 procent lager dan in maart 2019, op de snelwegen in de regio Brussel 81 procent lager. Alleen in de Gentse regio is de filezwaarte zwaarder dan normaal. Dat is het gevolg van langdurige werkzaamheden in die regio. (Belga)

De maatregelen om het coronavirus terug te dringen, hebben ook op de Vlaamse snelwegen een stevige impact. In het voorjaar van 2020 was er een historische terugval van het verkeer en de files, maar ook in 2021 blijven de verkeersprestatie en de filezwaarte onder het niveau dat we gewoon zijn. Het verkeer op de Vlaamse wegen neemt stilaan week na week toe. Er was in de tweede week van maart echter nog altijd 20,5 procent minder autoverkeer dan twee jaar geleden, maar wel 3,9 procent meer vrachtverkeer. De filedruk ligt wel nog een pak lager dan in dezelfde periode in 2019. Gemiddeld was er een daling van 65 procent in vergelijking met dezelfde week twee jaar geleden. Op de snelwegen in de regio Antwerpen lag de filezwaarte 59 procent lager dan in maart 2019, op de snelwegen in de regio Brussel 81 procent lager. Alleen in de Gentse regio is de filezwaarte zwaarder dan normaal. Dat is het gevolg van langdurige werkzaamheden in die regio. (Belga)