Het verbod moet nog op 13 maart groen licht krijgen van de gemeenteraad, maar volgens Pascal Smet is het wellicht in strijd met de recente ordonnantie over de deelfietsen en -steps in vrije vloot. "Het echte probleem is dat de stoepen in Sint-Joost te smal zijn", aldus de minister, die benadrukte dat de gebruikers hun step niet zomaar eender waar kunnen achterlaten. Zo moeten ze erover waken dat de voetgangers en mensen in een rolstoel of met een kinderwagen niet gehinderd worden. Smet vond de beslissing ook merkwaardig omdat de gemeenten nog maar twee weken geleden werden aangeschreven om problemen te signaleren, zodat er verbodszones zouden kunnen afgekondigd worden. Hij wil eerst kijken wat er precies in het besluit staat, en het dan wellicht vernietigen, "maar verder blijven we in overleg met de gemeenten". De sp.a-minister wil Sint-Joost zo snel mogelijk tot de orde roepen, omdat dergelijke incidenten "niet goed zijn voor de reputatie van Brussel in het buitenland". (Belga)

Het verbod moet nog op 13 maart groen licht krijgen van de gemeenteraad, maar volgens Pascal Smet is het wellicht in strijd met de recente ordonnantie over de deelfietsen en -steps in vrije vloot. "Het echte probleem is dat de stoepen in Sint-Joost te smal zijn", aldus de minister, die benadrukte dat de gebruikers hun step niet zomaar eender waar kunnen achterlaten. Zo moeten ze erover waken dat de voetgangers en mensen in een rolstoel of met een kinderwagen niet gehinderd worden. Smet vond de beslissing ook merkwaardig omdat de gemeenten nog maar twee weken geleden werden aangeschreven om problemen te signaleren, zodat er verbodszones zouden kunnen afgekondigd worden. Hij wil eerst kijken wat er precies in het besluit staat, en het dan wellicht vernietigen, "maar verder blijven we in overleg met de gemeenten". De sp.a-minister wil Sint-Joost zo snel mogelijk tot de orde roepen, omdat dergelijke incidenten "niet goed zijn voor de reputatie van Brussel in het buitenland". (Belga)