Dat melden spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel.

Infrabel moderniseert van 14 oktober tot 12 november de seininrichting aan de zuidkant van het station Brussel-Zuid. Door de werkzaamheden - 'onontbeerlijk om de veiligheid en de betrouwbaarheid te garanderen', klinkt het - is de capaciteit van de hele noord-zuidverbinding beperkt. Daardoor kunnen tijdens de piekuren niet alle treinen door de verbinding gestuurd worden.

De spoorbedrijven benadrukken dat de grote meerderheid van de 300 treinen die op een werkdag tijdens de piekuren 's ochtends en 's avonds door de noord-zuidverbinding rijden, geen hinder zal ondervinden.

Maar een tiental piekuurtreinen zal niet rijden, terwijl een dertigtal andere piekuurtreinen zal worden omgeleid naar een ander Brussels station, of niet het hele traject zal afleggen.

Beide spoorbedrijven zijn er blijkbaar in geslaagd de hinder nog enigszins te beperken, want eerder was er sprake van dat er tot honderd treinen per dag zouden worden geschrapt.

Tijdens de verlengde weekends van 1,2 en 3 november en 9,10 en 11 november zullen er voorts geen treinen rijden tussen Brussel-Zuid en Halle.

Internationaal

Dat zal ook gevolgen hebben voor het internationale treinverkeer, luidt het. Zo zullen de Eurostar-treinen op 2, 9 en 11 november niet in België rijden, maar vanaf Rijsel naar Londen sporen. De ICE-treinen rijden vanaf Brussel-Noord (en niet Brussel-Zuid) richting Duitsland, en Thalys en TGV krijgen een aangepast vervoersplan. De Beneluxtrein rijdt vrijwel normaal, zo staat op de website NMBS Internationaal.

NMBS en Infrabel stellen een alternatief vervoersplan op voor de hele periode van werkzaamheden. Binnen een tweetal weken zullen ze dat publiceren, zodat getroffen treinreizigers alternatieven kunnen uitdokteren.