De binnenlandse treinen (NMBS), internationale reizigerstreinen (zoals Eurostar, Thalys en ICE) en goederentreinen legden samengeteld 1,8 procent meer kilometers af dan in 2017. Toen ging het om 98,7 miljoen kilometer. De stijging is volgens Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken vooral te danken aan de uitbreiding van het aanbod van spoorwegmaatschappij NMBS. Die lanceerde eind 2017 een nieuw vervoersplan, waarin het treinaanbod met ruim 5 procent werd verhoogd. Daarnaast nam ook het vrachtvervoer per spoor lichtjes toe. Er rijden in België vrachttreinen rond van een tiental maatschappijen, waarvan Lineas de grootste is. De extra kilometers leverden Infrabel ook meer geld op. De spoorwegmaatschappijen telden vorig jaar 760,3 miljoen euro neer om de sporen te mogen gebruiken. Dat was 4,3 procent meer dan in 2017. Door een indexering gingen de vergoedingen sterker omhoog dan het aantal afgelegde kilometers. Tien jaar geleden, net voor de wereldwijde financiële crisis, legden treinen in België meer dan 103 miljoen kilometer af. Sindsdien - uitgezonderd een piekje in 2011 - lag het aantal afgelegde trein-kilometers onder 100 miljoen. Met als dieptepunt 2016: 96,11 miljoen kilometer. (Belga)

De binnenlandse treinen (NMBS), internationale reizigerstreinen (zoals Eurostar, Thalys en ICE) en goederentreinen legden samengeteld 1,8 procent meer kilometers af dan in 2017. Toen ging het om 98,7 miljoen kilometer. De stijging is volgens Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken vooral te danken aan de uitbreiding van het aanbod van spoorwegmaatschappij NMBS. Die lanceerde eind 2017 een nieuw vervoersplan, waarin het treinaanbod met ruim 5 procent werd verhoogd. Daarnaast nam ook het vrachtvervoer per spoor lichtjes toe. Er rijden in België vrachttreinen rond van een tiental maatschappijen, waarvan Lineas de grootste is. De extra kilometers leverden Infrabel ook meer geld op. De spoorwegmaatschappijen telden vorig jaar 760,3 miljoen euro neer om de sporen te mogen gebruiken. Dat was 4,3 procent meer dan in 2017. Door een indexering gingen de vergoedingen sterker omhoog dan het aantal afgelegde kilometers. Tien jaar geleden, net voor de wereldwijde financiële crisis, legden treinen in België meer dan 103 miljoen kilometer af. Sindsdien - uitgezonderd een piekje in 2011 - lag het aantal afgelegde trein-kilometers onder 100 miljoen. Met als dieptepunt 2016: 96,11 miljoen kilometer. (Belga)