Treinbestuurdersbond begint met zaterdagstakingen

© Belga

Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) bevestigt zijn aanzegging om vanaf 18 juli elke zaterdag tot eind augustus te staken.

De niet-erkende spoorvakbond eist betere loonvoorwaarden en werkomstandigheden. Na een verzoeningsvergadering woensdag met HR Rail, de personeelsdienst van NMBS en Infrabel, raadpleegde de vakbond zijn achterban. Die stemde unaniem voor het behoud van de stakingsaanzegging, klinkt het vrijdag.

Van 3 tot 3

Concreet zou op zeven zaterdagen het werk om 3 uur ’s ochtends neergelegd worden tot 3 uur zondagochtend. Er is geen nieuwe vergadering gepland met HR Rail. Die zou de vakbond gewaarschuwd hebben dat hij elke dialoog zou weigeren indien de stakingsdreiging behouden zou worden. Eerder stelde HR Rail dat stakingen contraproductief zijn. “Een oplossing moet kaderen in het moderniseringsplan van de minister van Mobiliteit, Jacqueline Galant, en in het overleg rond een protocol van sociaal akkoord voor al het personeel”, klonk het.

De stakingsactie stuit op heel wat kritiek. Zo vindt reizigersorganisatie TreinTramBus dat de treinbestuurders van ASTB ‘buiten proportie’ reageren door een stakingsaanzegging in te dienen voor 7 dagen. “De oorzaak van de stakingen is bovendien geen levensbedreigende kwestie. Het gaat niet om een bedrijfssluiting of ontslagen, maar om een loonsverhoging, en toch worden buitensporig veel mensen getroffen”, aldus woordvoerder Jan Vanseveren.

Kusttoeristen

TreinTramBus vindt het jammer dat de vakbond de recreatieve reizigers treft. “Zo zullen de dagjesmensen, vooral naar de kust, getroffen worden, maar ook de vakantiegangers in binnen- en buitenland, omdat veel hotels boekingen aanbieden van zaterdag tot zaterdag.”

Omdat enkel ASTB staakt, is het moeilijk om de impact op de reiziger in te schatten. “De reizigers weten op voorhand niet waar ze aan toe zijn, wat zorgt voor veel onzekerheid”, zegt Vanseveren. De woordvoerder voegt nog toe dat de groep recreatieve reizigers de groep reizigers is die het snelste groeit. “NMBS heeft wat betreft die groep echter een achterstand. In het woon-werkverkeer heeft NMBS het grootste marktaandeel, terwijl de recreatieve reizigers toch nog vooral de auto nemen”, legt Vanseveren uit. “NMBS heeft onlangs nog aangekondigd dat ze actie gaat ondernemen om meer recreatieve reizigers aan te trekken, maar door de stakingen worden die plannen nu gedwarsboomd.”

‘Niet zo hard klagen’

Ook de voormalige NMBS-baas Etienne Schouppe vindt de wekelijkse stakingen “totaal onverantwoord en ongehoord”. Die komen neer op het “penaliseren van mensen die tijdens de vakantieperiode de trein moeten nemen”. Schouppe wil niet gezegd hebben dat de treinbestuurders te veel verdienen en erkent dat hun werkomstandigheden niet gemakkelijk zijn. Toch “mogen ze niet zo hard klagen”, aldus de voormalige staatssecretaris.

Hij verwijst naar de supplementen die de bestuurders voor werk op zaterdag en zondag krijgen, naast hun “behoorlijke verloning”. Er zijn universitair afgestudeerden die niet zoveel als hen verdienen, als ze al een job vinden, aldus nog Schouppe, die bovendien de budgettair moeilijke situatie aanhaalt.

Het ASTB vertegenwoordigt naar eigen zeggen een derde van de 3.800 treinbestuurders. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content