Trein vandaag trager dan in 1990

© Belga

Belgische treinen rijden bewust langzamer dan enkele decennia geleden. Daarmee wil de NMBS haar vertragingen wegwerken.

De NMBS trekt de rittijden al jaren systematisch op, schrijft de krant De Morgen. Een rit tussen Antwerpen en Brussel duurt vandaag zeven minuten langer dan in 1990.

Met langere reistijden probeert de NMBS haar vertragingen weg te werken. De Morgen stelt dat heel wat rechtstreekse verbindingen steeds langer doen over hetzelfde traject.

Meer treinen

“De sporen slibben dicht”, zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. “De huidige dienstregeling dateert inmiddels uit 1998. Sindsdien zijn er dertig procent extra treinen bij gekomen.”

Volgens professor Pieter Vansteenwegen (UGent), die een doctoraat maakte over dienstregelingen bij de spoorwegen, maakt de NMBS de juiste keuze om de dienstregeling trager te maken in functie van de stiptheid.

“Dat klinkt vreemd, maar in praktijk zorgt het ervoor dat reizigers sneller aankomen op hun bestemming. Liever een minuut langer onderweg dan elke dag je overstap missen.”

Managers verdienen meer

De Morgen meldt ook dat de NMBS de laatste twintig jaar steeds meer managers kreeg met steeds hogere salarissen. Een general manager verdient vandaag 166.400 euro, 36 procent meer dan het geïndexeerde bedrag dat een adjunct-directeur-generaal twintig jaar geleden opstreek. De 14 directeurs-generaal verdienen zelfs 360.000 euro, bijna drie keer meer dan de vroegere nummer drie. (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content