Sven Gatz: Als ik mij al zorgen maak, is het over de manier waarop Facebook met onze privacy omgaat. Ik ben blij met het arrest van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg in de zaak die de Privacycommissie heeft aangespannen. Het is duidelijk dat Facebook de wetgeving niet altijd toepast, zeker als het over transparantie gaat. We zijn waarschijnlijk vertrokken voor een jarenlange juridische veldslag, maar ik hoop dat er uiteindelijk een nieuw evenwicht komt rond de vraag wat bedrijven met de gegevens van burgers mogen aanvangen.
...

Sven Gatz: Als ik mij al zorgen maak, is het over de manier waarop Facebook met onze privacy omgaat. Ik ben blij met het arrest van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg in de zaak die de Privacycommissie heeft aangespannen. Het is duidelijk dat Facebook de wetgeving niet altijd toepast, zeker als het over transparantie gaat. We zijn waarschijnlijk vertrokken voor een jarenlange juridische veldslag, maar ik hoop dat er uiteindelijk een nieuw evenwicht komt rond de vraag wat bedrijven met de gegevens van burgers mogen aanvangen. Voorts ben ik blij dat het debat over nepnieuws gevoerd wordt, maar ik lig er niet wakker van. Wat is nepnieuws, trouwens? Een democratie waarin nieuws nooit meer vals blijkt te zijn, lijkt in mijn ogen nog maar weinig op een democratie. Ik huiver een beetje van de voorstellen van de Franse president Emmanuel Macron om nepnieuws te verbieden. Censuur met goede bedoelingen blijft censuur. Duitsland wil dan weer miljoenenboetes van Facebook eisen als het bedrijf niet snel genoeg illegale inhoud offline haalt. Wat denkt u daarvan? Gatz: Dat is al een beter voorstel, want het is post factum. Ook de internetunit van onze federale politie probeert haatboodschappen zo snel mogelijk offline te halen. In 80 procent van de gevallen lukt dat al binnen de 24 uur. Daar ben ik tevreden over. Verder zetten wij vooral in op mediawijsheid: jongeren moeten zich bewuster worden van wat ze online allemaal lezen. Over de advertentie-inkomsten waarmee Facebook gaat lopen, zijn de klassieke media al lang misnoegd. Mediamagnaat Rupert Murdoch stelde onlangs voor dat Facebook hen voor nieuwsberichten moet betalen. Lijkt dat u iets? Gatz: Wie is leverancier, in dezen, en wie klant? Om iemand ergens voor te laten betalen, moet je hem ook iets leveren. Ik denk dat, in dit geval, de klassieke media vooral klant zijn. Ze gebruiken Facebook om meer mensen te bereiken. Dat advertentie-inkomsten weglekken, is niettemin een groot economisch probleem. Televisiezenders hebben daar nog meer last van. Ik heb daarover een rondetafel opgezet, maar meer dan de schade beperken kunnen wij niet. U hebt Telenet en Netflix gedwongen om in Vlaamse programma's te investeren. Gaat u Facebook dwingen om in Vlaamse journalistiek te investeren? Gatz: Nu eens zegt Facebook dat ze eigen nieuws willen maken, met een eigen redactie, dan weer zegt het in de eerste plaats een platform te zijn. Facebook zal moeten kiezen. En als het een mediabedrijf is, zal het dezelfde regels moeten volgen als de klassieke mediabedrijven. Ik ga volgende maand naar een grote gamingbeurs in San Francisco, en wil dan ook Facebook bezoeken. Ik weet niet hoeveel een Vlaamse minister van Media waard is in bitcoins voor die jongens, maar ik hoop toch op een ernstig gesprek.