Sfeer op het werk met ‘wonderbrekingen’: kleine acties blijken effectiever dan grote

© iStock

Vergeet de jaarlijkse kajaktocht op de Lesse of die karaokeavond met collega’s: om de sfeer op het werk echt goed te krijgen, zijn kleine acties veel effectiever. De start-up Hallelujah! wil zo meer ‘happiness’ op de werkvloer brengen.

Wandelen met alpaca’s, door een moeras waden of pralines maken: anno 2018 hoef je voor de jaarlijkse teambuilding allang niet meer naar Durbuy Adventure. De vraag is alleen: worden Benny van de boekhouding en Rita van de receptie daar ook gelukkiger van? Voelen zij zich na zo’n dag weer een hecht ’team’ in plaats van een willekeurige groep collega’s? Of zijn ze vooral blij dat het verplichte nummertje er weer opzit en ze er zonder kleerscheuren af kwamen? Dat laatste is overigens niet vanzelfsprekend. Jaren geleden pleitte arbeidsauditeur Herwig L’Homme er in Het Belang van Limburg al voor om teambuilding te verbieden. ‘Werknemers overschrijden hun grenzen. Ze doen extreme dingen, de concurrentie met collega’s is groot en niemand wil een slechte indruk maken.’ Dat loopt soms faliekant af. ‘Tijdens onze jaarlijkse sportdag kregen drie inspecteurs een ongeval: kapotte knie, gewrichtsbanden gescheurd en dus zes maanden buiten dienst.’

Sfeer op het werk met 'wonderbrekingen': kleine acties blijken effectiever dan grote

Dat je de sfeer op het werk ook op andere manieren kunt opkrikken, bewijzen Pieter Dejonghe en Dieter De Vos van Hallelujah!. Zij begonnen anderhalf jaar geleden met hun bedrijf en specialiseerden zich in ‘wonderbrekingen’: kleine, verrassende activiteiten tijdens de (middag)pauze. Een van de opties is ‘Fight for your right’: er wordt een heuse boksring geïnstalleerd op het werk waarin de ceo het kan opnemen tegen de boekhouder, of de poetsvrouw tegen de hr-manager. Als het wat rustiger mag, is ‘Drive-Inn Seat’ een optie: de heren van Hallelujah! brengen alles in huis voor een drive-incinema en iedereen rolt met zijn bureaustoel naar binnen. En voor bedrijven die al hun werknemers dichter bij elkaar willen brengen, is ‘I want to break free’ zeer geschikt, vertelt De Vos. ‘Op het werk wordt iedereen in hokjes geduwd: de arbeiders, de boekhouders, de marketeers. Wij brengen iedereen samen en stellen heel gerichte vragen. Wie is er verliefd? Wie vraagt in de supermarkt altijd een plastic zakje? Wie heeft een tattoo? Wie positief antwoordt, stapt naar voren en gaat met de rest op de foto. Zo ontdekken collega’s uit alle regionen van het bedrijf dat ze veel meer gemeen hebben dan ze denken.’

Bureaustoelenrace

De sociale connectie en betrokkenheid vergroten, mensen plezier geven in hun werk en iedereen zichzelf laten zijn: dat zijn de kerndoelstellingen van Hallelujah!. Al lijkt het toch niet vanzelfsprekend om ook Rita van de receptie in zo’n boksring te krijgen. ‘Tja, 100 procent van de mensen krijg je nooit mee’, geeft Dejonghe toe. ‘Wij verplichten niemand om in een boksring of kajak te stappen – wat bij klassieke teambuilding wél vaak het geval is – maar we nodigen iedereen wel uit om aanwezig te zijn. Geamuseerd toekijken kan ook al helpen voor de sfeer.’ Dejonghe en De Vos kunnen steeds meer bedrijven overtuigen van de meerwaarde van hun ‘shots of happiness’, zoals ze de verrassingsactiviteiten ook noemen. ‘In anderhalf jaar tijd hebben we al een honderdtal klanten kunnen verzamelen’, aldus De Vos. ‘Van een kmo met 6 werknemers tot een bedrijf van 6000 mensen.’

Sfeer op het werk met 'wonderbrekingen': kleine acties blijken effectiever dan grote

Intussen zit Hallelujah! alweer volop in een transitie, vertelt Dejonghe. ‘Aanvankelijk lag onze focus vooral op die kleine, verrassende interventies. Maar we groeien steeds meer uit tot een happinessexpert voor bedrijven. Onze klanten krijgen nog altijd twee à drie “wonderbrekingen” per maand, om een goede vibe te creëren. Maar we doen meer. Zo hebben we ook een happinessbarometer ontwikkeld, een wetenschappelijke tool om de sfeer en happiness op het werk te meten. Dat doen we niet met saaie vragenlijsten, maar op onze unieke manier. Met een reusachtige domino bijvoorbeeld: rood staat dan voor nee, zwart voor ja. Mensen moeten dus sneller antwoorden en doen dat eerder vanuit het hart dan het hoofd. Zo verklein je ook de foutenmarge. En er is onze happinessacademy: in samenwerking met onderzoekster Karolien Hendrikx willen we onze ervaringen wetenschappelijk onderbouwen. Daarnaast geven we ook workshops bij bedrijven. We leiden op elke afdeling happiness heroes op: ambassadeurs van ons project. Zo raakt de positieve vibe ingebakken in de bedrijfscultuur en bouwt elk bedrijf zijn eigen happiness.’ l

Partner Content