In Het Nieuwsblad staan dinsdag getuigenissen van begrafenisondernemers over rouwbrieven die niet of te laat aankomen, waardoor mensen zelfs op een fout moment voor de deur staan. Volgens Heiremans is dat een algemeen probleem, dat op willekeurige momenten in het jaar opduikt. "Toen er vorig jaar die lange staking was bij bpost hebben we het probleem aangekaart, maar toen werd het afgedaan als een fait-divers", zegt hij. De kwestie kwam toen echter ter sprake tijdens een debat over andere zaken. Ondertussen heeft de Uitvaartunie een contactpersoon binnen bpost, en gaat de post volgens hem voor de eerste keer in op de vraag om het probleem van de rouwbrieven te bespreken. "Dit is een primeur", zegt hij. Op de vraag of rouwbrieven per post nog steeds populair zijn in deze digitale tijden, antwoordt Heiremans dat het opstellen en versturen van die brieven deel uitmaken van het rouwproces. "E-mail en sociale media vervangen de brieven voor een stuk, maar de mensen willen nog steeds iets moois, dat maakt deel uit van het rouwverwerkingsproces", zegt hij. "Samen enveloppen schrijven, door het adresboekje van moeder en vader gaan. Mensen steken daar tijd in, en het is jammer dat de brieven dan te laat aankomen." Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybrouck liet aan Het Nieuwsblad weten dat bpost tijdens de vergadering met de Uitvaartunie een beter zicht wil krijgen op de situatie. "We willen bijvoorbeeld onderzoeken of de problemen zich vooral in een bepaalde regio voordoen", zegt ze. "Wij zitten er ook mee verveeld; we willen dat zoiets gevoelig als rouwbrieven op tijd geleverd wordt." Ondertussen wordt er al gewerkt om op korte termijn aan de vertragingen te verhelpen. Bpost vraagt aan begrafenisondernemers om de brieven in postkantoren af te geven en benadrukt dat het belangrijk is om een priorzegel te gebruiken. (Belga)