De gratis huis-aan-huisbladen zijn al langer een kiezel in de schoen van de West-Vlaamse mediagroep. Ze zijn nog altijd van groot belang voor het beursgenoteerde mediabedrijf en advertenties in bladen zoals Deze Week en De Zondag brachten in de eerste jaarhelft 27,5 miljoen euro op. Maar dat cijfer staat onder druk. De verkoop van advertenties in lokale, gratis pers daalde in de eerste zes maanden met bijna 15 procent tegenover vorig jaar. Roularta schrapt bijna de helft van de regionale edities van Deze Week. De mediagroep maakt een regionale opdeling om lokale handelaars de mogelijkheid te bieden alleen in hun regio naar keus te adverteren. Er zijn nu 36 edities. Roularta gaat nu regio's samensmelten en het aantal edities terugbrengen naar 17 à 20. "We grijpen in in de regio's waar de rendabiliteit het zwakst is. Dat zijn regio's die ons geld kosten (...)", zegt Roularta-topman Xavier Bouckaert. Roularta zet met de omvorming van de regio's 30 procent van de omzet van Deze Week op de helling. Adverteerders boekten die 30 procent in edities die nu verdwijnen. Ook het bereik van het merk staat onder druk, blijkt uit de CIM-cijfers van vorige week. Deze Week bereikte in 2018 nog 1,1 miljoen lezers tegenover 1,4 miljoen een jaar eerder. (Belga)