Premier Michel en minister Vandeput kibbelen over F-16-vervanging

Het Franse Rafale-gevechtsvliegtuig tijdens een luchtshow in Dubai, 12 november 2017. © AFP

Premier Charles Michel (MR) fluit zijn minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) terug, die opnieuw zegt dat in het F-16-vervangingsdossier het Franse voorstel en een eventuele levensduurverlenging van de huidige toestellen ‘uitgesloten’ zijn. Maar ‘we zitten absoluut op één lijn’, aldus Vandeput.

Een week nadat Michel het voorstel van Frankrijk voor de vervanging van de F-16’s een nieuwe kans gaf, gooit Vandeput in een interview met De Morgen de deur weer dicht. ‘Je kunt niet doen alsof de Fransen in de procedure zitten’, zegt hij.

De N-VA-minister sprak zich al meermaals uit tegen de aanpak van de Franse groep Dassault, die de Rafale buiten de procedure om probeert te verkopen aan België. De twee andere kandidaten, de F-35 van Lockheed Martin en de Eurofighter van Airbus, volgen wel de officiële procedure. De Fransen stellen in plaats daarvan een soort partnership voor waarin ons land samen met Frankrijk en Duitsland kan werken aan de Europese gevechtsvliegtuigen van de toekomst. België zou daarbij ook het Franse vliegdekschip mogen gebruiken.

Het kernkabinet verraste vorige vrijdag met de beslissing dat naast de F-35 en de Eurofighter ook een verlenging van de F-16’s én het Franse voorstel in overweging worden genomen.

‘Uitgesloten’, zegt Vandeput in de krant. ‘Laat ons zeggen dat de zaken op die persconferentie anders zijn overgekomen dan hoe we ze op voorhand besproken hadden. We gaan ook de levensduurverlenging niet herbekijken. Dat heeft de oppositie ervan gemaakt’, klinkt het.

Het kabinet van premier Michel reageerde meteen. ‘De regering houdt zich aan die afspraak,’ klinkt het. ‘De beslissing wordt in de schoot van de regering genomen, en nergens anders.’

‘Op één lijn’

Minister Vandeput is het daarmee eens, zegt hij op zijn beurt. ‘De beslissing ligt uiteraard bij de regering. Premier Michel zei eigenlijk wat de minister zelf altijd heeft gezegd, namelijk dat alle elementen worden meegenomen naar de ministerraad.’

In De Ochtend op Radio 1 zei de minister dat het interview in De Morgen geen boodschap aan de premier was, maar dat hij de ‘puntjes op de i’ wilde zetten nadat het Franse Dassault de afgelopen week een heuse promocampagne was gestart. ‘We gaan die informatie inderdaad bekijken, maar dat kan niet meer binnen de officiële procedure, want dit is niet het soort voorstel dat we gevraagd hebben. Ik ben de bewaker van die procedure. Als we de fouten van het verleden niet meer willen maken, moeten we toch voorzichtig zijn.’

De minister zit ‘absoluut’ op één lijn met de premier’, klonk het.

SP.A vraagt meer objectiviteit

SP.A-defensiespecialist Dirk Van der Maelen roept de regering op het ‘gehakketak’ te stoppen. ‘Niemand heeft iets aan dit man-tegen-mangevecht. Het gaat hier om een miljardendossier. Dat heeft nood aan meer objectiviteit’, zegt Van der Maelen aan Belga.

De SP.A’er heeft alvast geen vertrouwen meer in de lopende procedure. ‘Ik zeg mijn vertrouwen in die procedure op’, klinkt het. ‘We mogen dit dossier niet in handen laten van het clubje experts dat het dossier tot nog toe heeft behandeld. Dit dossier is zo besmet dat het tijd is voor een team van externe en onafhankelijke experts uit binnen- en buitenland’, zegt Van der Maelen.

Dat expertenteam moet volgens Van der Maelen niet alleen de levensduurverlenging van de bestaande F-16’s grondig onderzoeken – volgens hem nog steeds de ‘goedkoopste piste’ – maar ook de piste van de Franse Rafale-gevechtsvliegtuigen. ‘Die piste moet ernstig onderzocht worden. Je mag de lopende procedure niet op een drafje afhandelen’, meent het SP.A-Kamerlid. De lopende procedure stoppen en een onafhankelijk expertenteam aanstellen zou het dossier natuurlijk sterk vertragen. ‘Maar dat is niet de schuld van de socialisten. Dat is het gevolg van het mismanagement van deze regering’, besluit Van der Maelen.

Partner Content